صفحه اصلی مقالات نقش و اهمیت ترجمان هویت برند در معماری و معماری داخلی مجتمع‌های تجاری

نقش و اهمیت ترجمان هویت برند در معماری و معماری داخلی مجتمع‌های تجاری

نقش و اهمیت ترجمان هویت برند در معماری و معماری داخلی مجتمع‌های تجاری

سخن از چرایی و چگونگی مجتمع­های تجاری در جهان معاصر جنبه­های متنوع و مفصلی دارد که پرداختن به هر یک از آنها در جای خود، بسیار مهم و نیازمند فضا و زمان کافی می­باشد.

امروزه با گسترش جمعیت شهرنشینان و تراکم هر چه بیشتر شهرها و همچنین افزایش زمان فراغت افراد و نیاز به خرید و مصرف، مجتمع‌های تجاری با اقبال گسترده‌ای مواجه شده‌اند. امروزه این مجتمع‌ها با تلاش در جهت رفع نیازهای خریداران و پر کردن اوقات فراغت افراد جامعه، تبدیل به مراکز شهری قدرتمندی شده‌اند، به گونه‌ای که در بسیاری از شهرهای جهان بویژه شهرهای نوظهور و بدون پیشینه تاریخی (مانند دبی) این مجتمع‌ها یکی از مهمترین مقاصد تفریحی و گردشگری می‌باشند. بدین ترتیب است که مجتمع­های تجاری معاصر علاوه بر واحدهای تجاری، فضاهای فراغتی مانند رستوران، کافی­شاپ،
FOOD COURT، سالن­های سینما، سالن­های همایش، شهربازی و میادین ورزشی مانند اسکی روی یخ و دیگر ورزش­های مشابه را نیز شامل می­شوند. بدیهی است که برنامه­ریزی برای حضوری لذت­بخش و ایجاد حق انتخاب متعدد و متنوع برای مراجعان، اوقات خوشی را برای ایشان به ارمغان می­آورد و این رضایت و لذت از حضور منجر به افزایش زمان حضور و در نتیجه افزایش سودآوری این مراکز می­گردد.

در مراکز شهری معاصر، دیگر زیبایی معمارانه، تنها عامل تعیین کننده جذابیت و موفقیت یک مجتمع نمی­باشد (اگرچه هنوز بسیار مهم است) بلکه خلق فضایی متفاوت، شگفت انگیز و جذاب از اهمیت بسزایی برخوردار می­گردد. در خصوص پروژه­های موفق بین­المللی مطالعات گسترده­ای توسط کارشناسان در خصوص انتخاب محل قرارگیری این مجتمع­ها و گونه و وسعت کاربری­های لازم و نوع و ترکیب کالا و خدمات واحدهای تجاری و فراغتی صورت می­پذیرد. همچنین مدیران و صاحبان این مجتمع­ها با دعوت از آرشیتکت­های مطرح و یا برگزاری مسابقات معماری، کوشش می­نمایند تا به معماری فاخر، یکپارچه و هماهنگ با هویت برند آن مجتمع در نمای بیرونی و فضای درونی دست یابند و نیز گروه­های کارشناسی نسبت به خلق و ارتقای برند مجتمع در اذهان مخاطبان جامعه می­کوشند. از ترکیب چنین مطالعات و تلاش نخبگان، مجموعه­هایی موفق سر بر می­آورند، ویژگی که در پروژه‌های وسیع داخلی اگر چه نادر نیست ولی کمتر از آن سراغی می­توان گرفت. در طراحی و ساخت مجتمع‌های تجاری، نقش مدیران و مالکان این گونه مجتمع‌ها بسیار پر رنگ است به گونه‌ای که ایشان می‌توانند با شناخت و
درک بهتر و بیشتر اهمیت و قدرتی که مطالعات اینچنینی به مجتمع‌ها می‌دهند و با بهره‌گیری از نیروهای متخصص، توان رقابتی مجتمع‌های خود را بهبود بخشند و رضایت مخاطبان را افزایش دهند.

نگارنده با توجه به سوابق علمی و تحقیقات کارشناسی و نیز تجارب عملی در طراحی چندین مجتمع تجاری مطرح تهران می­کوشد تا در این سلسله مقالات با بررسی و واکاوی پروژه­های معتبر و مطرح بین­المللی، به نقطه تمایز و تفاوت این مجتمع­ها با دیگر پروژه­ها دست یابد، ویژگی که می­توان با به­کارگیری آن سطح کیفی چنین پروژه­هایی را در ایران بالا برد. اگرچه نباید از یاد برد که این مجتمع‌های موفق محصول تلاش گروهی و هماهنگ نخبگان و سرمایه‌گذاری هوشمندانه مبالغ هنگفت است. که در پایان به خلق پروژه‌هایی شگفت انگیز می‌انجامد که از جذابیت‌های دنیای معاصر ما می‌باشند. این پروژه‌ها به مثابه کوه‌های یخ هستند که بخش عظیمی از این تلاش در پیش چشمان ما قرار دارد و بخش بسیار گسترده‌ای از آن نهان از دیدگان عموم مخاطبان است.

در این راستا در مقاله­ه­های آینده به بررسی پروژه­های مطرح و معتبر جهانی در شهرهای دبی، کوالالامپور، پکن، برلن و مونیخ خواهم پرداخت که امید است مقبول طبع صاحبنظران قرار گیرد.

 Dubai Mall
مرکز شهری Potsdamerplatz

مرکز شهری Village