صفحه اصلی مقالات مرکز تجاری فونف هوفه Funf Hofe ـ مونیخ

مرکز تجاری فونف هوفه Funf Hofe ـ مونیخ

مرکز تجاری فونف هوفه Funf Hofe ـ مونیخ
نویسنده : رضا فرشته خو 
در این مقاله به بررسی یکی از مراکز تجاری کوچک ولی بسیار مهم در بافت تاریخی شهر مونیخ در
کشور آلمان خواهیم پرداخت. طراحی و ساخت یک مرکز تجاری اداری در بافت تاریخی شهر مونیخ که یکی از مهمترین شهرهای جنوب آلمان است، تبدیل به یک موضوع و پروژه خاص معماری گردید.
مسوولیت طراحی این پروژه به هرتزوگ و دومورن Herzog & de Meuron دو آرشیتکت مشهور و پر آوازه سویسی و برندگان جایزه پریتزکر (Pritzkerprize) واگذار گردید.
مرکز تجاری فونف هوفه Funf Hofe در قلب بافت تاریخی مونیخ و در مجاورت سالن کنسرت اصلی شهر واقع است. این مجموعه دارای دو ورودی است که یکی بسیار مدرن و ساده طراحی شده است و دیگری دارای نمای تاریخی اصلی خود می‌باشد (تصاویر شماره ۱ و ۲)
1_3
تصویر شماره ۱: تصویر ورودی اصلی، طرح نما بسیار ساده و نوگرا است. بافت ورق‌های فلزی سوراخدار که قابلیت جمع شدن دارند بر روی سطح یکپارچه شیشه‌ای، در عین سادگی و احترام به محیط تاریخی پیرامونی خود از تنوع گسترده‌ای در نمایش برخوردار است.
2_5
تصویر شماره ۲: تصویر، نمای تاریخی اروپایی ورودی دیگر مرکز را نمایش می‌دهد.
طرح پروژه ساده، مدرن، متنوع و در عین حال بسیار مبتنی بر کیفیت مصالح مصرفی و جزییات اجرایی دقیق است. شفافیت و عدم شفافیت، انعکاس و عدم انعکاس دو موضوعی هستند که در ارتباط با نور و تصویر ذهنی، در جای جای معماری و معماری داخلی این مرکز تجاری تکرار می‌شوند. (تصاویر شماره ۳ و ۴)
3_4
تصویر شماره ۳: نمایی از فضای ورودی مرکز تجاری Funf Hofe، طرح کف بسیار ساده و مدرن است و با روحیات آلمانی تطابق دارد. ویترین‌ها یکپارچه از شیشه هستند و با پروفیل‌های عمودی جدا می‌شوند. جنس سقف شبیه شیشه، بسیار زلال و دارای انعکاس بالا می‌باشد و از اجرای بسیار دقیقی برخوردار است.
4_3
تصویر شماره ۴: نمای یکپارچه شیشه‌ای فروشگاه زنیا (Ermenegildo Zegna) و طراحی مناسب فضای داخلی با تاکید بر رنگ یکپارچه سفید در ترکیب با چوب روشن و حجم خالص پلکان ارتباطی، کل فروشگاه را به مثابه یک ویترین زیبا و یکپارچه در معرض دید مخاطب قرار می‌دهد.
فضای مشاعات مرکز تجاری فونف هوفه شامل ۴ بخش زیر است:
۱- راهروهای بخش مدرن که به لحاظ طراحی و جزییات معماری بسیار نوگرا هستند.
۲- راهروی بخش تاریخی که دارای طرح و جزییات معماری محافظه کارانه‌تری است و بافت ساده سیمان و بتن با رنگ روشن و آینه‌های دایره شکل داخل آنها، فضایی خاص را در هماهنگی با بخش مدرن ایجاد می‌نماید. (تصویر شماره ۵)
5_3
تصویر شماره ۵
۳- فضاهای ارتباطی بخش اداری (تصویر شماره ۶)
6_4
تصویر شماره ۶: تصویر یکی از ورودی‌های بخش اداری مجموعه با رنگ ملایم آبی
۴- حیاط‌های خلوت مجموعه که به کافی‌شاپ و فضاهای پذیرایی در هوای آزاد اختصاص دارند. (تصویر شماره ۷) 
7_3
تصویر شماره ۷
یکی از ویژگی‌های منحصر به فرد این مجموعه وجود عناصر تکرار شونده هستند که در شمایل متنوع رخ می‌نمایند. دایره‌های متعدد گاه به صورت سوراخ در یک بافت پیچیده فلزی در نمای مرکز تجاری و گاه به صورت آینه در بافت بتن خشن دیوار داخلی راهروی بخش تاریخی، روایت‌هایی متعدد و متفاوت از یک نوع نگاه به فرم، پوسته و بافت معماری است که در سراسر پروژه تکرار می‌شوند و به آن هویت یکپارچه و همانگ می‌بخشند. (تصویر شماره ۸)
8_2
تصویر شماره ۸
وجود فضاهای متعدد روشن و نیمه روشن در بخش تاریخی‌تر مرکز تجاری فونف هوفه حس خاصی از فضای قدیمی اروپایی را با دیدی معاصر، زنده می‌نماید. (تصویر شماره ۹)
9_2
تصویر شماره ۹
در پایان باید خاطر نشان ساخت که طرح معماری مرکز تجاری فونف هوفه بسیار مدرن و خالص است و این پروژه با تکیه بر عناصر نور، انعکاس، شفافیت و عدم شفافیت توانسته است از یک پروژه معماری ساده فراتر رود و به خلق تصاویری زیبا، خاص و منحصر به فرد نایل شود. (تصویر شماره ۱۰)
10_2
تصویر شماره ۱۰: انعکاس مکرر تصویر در سطوح شیشه‌ای در دیوار Void، سقف و دیوار راهروی تجاری، تصویری بدیع ایجاد نموده است که در ذهن مخاطب به یادگار می‌ماند و ماندگار می‌شود.