صفحه اصلی مقالات خانه های مد و پوشاک ـ فروشگاه UniQlo در شهر گوانگجو

خانه های مد و پوشاک ـ فروشگاه UniQlo در شهر گوانگجو

پروژه های فروشگاه های چند طبقه متمرکز پوشاک یک برند خاص بیش از یک دهه است که در سراسر دنیا طراحی و راه اندازی شده اند و به خانه های مد و پوشاک مرسوم هستند. در این مقاله به بررسی یکی از این فروشگاه ها که مخصوص برند پوشاک ژاپنی UniQlo می باشد از منظر معماری، معماری داخلی، چیدمان فروشگاهی و چگونگی هماهنگی میان برند UniQlo و معماری فروشگاه آن در شهر گوانگجوی کشور چین می پردازم.

پروژه فروشگاه پوشاک UniQlo در شهر گوانگجو در ۴ طبقه احداث شده است. پروژه بخشی خاص از یک مجتمع تجاری است و البته موفقیت و رونق این فروشگاه بیشتر از خود مجتمع به چشم می آید. فروشگاه مانند دیگر شعب UniQlo از معماری مدرن، شفاف و رنگی برخوردار است. (تصاویر ۱و۲)

01

 تصویر شماره ۱: نمای فروشگاه UniQlo کاملاً شیشه ای، شفاف و مدرن است با یک لوگوی بزرگ قرمز رنگ UniQlo

02

تصویر شماره ۲: تمامی نمای شیشه ای فروشگاه به ویترین جهت نمایش پوشاک بر روی مانکن های متعدد اختصاص
یافته است

در طراحی پروژه سعی شده است تا از حداکثر ویترین ممکن برای نمایش حداکثر کالای ممکن بهره گرفته شود. همچنیندر چیدمان ویترین به ظرافت سعی شده است تا با ترکیب بندی رنگهای متنوع از یک مدل پوشاک، مخاطب بیشتریجذب شود و در عین حال تنوع رنگی کالاهای UniQlo که مانند رقیب اسپانیایی اش Massimo Dutti تاکید قدرتمندیبر رنگهای خاص شاد و متنوع دارد، به رخ کشیده شود. (تصاویر ۳و۴)

03

تصویر شماره ۳: تصویری از فروشگاه و ویترین شبانه روزی اش در شب هنگام

04


تصویر شماره ۴: نمایی از ویترین خاص، مدرن و گسترده UniQlo درشب

دسترسی به طبقات فروشگاه توسط یکسری پله های برقی که در Void اصلی فروشگاه تعبیه شده اند، میسر است.(تصویر شماره ۵و۶)

05




تصویر شماره ۵ ـ ترکیب فضای Void، پله های برقی، فضای نمایش کالا و ویترین به خوبی در تصویر نمایان است.جزییات معماری بسیار مدرن و ساده هستند.

06

تصویر شماره ۶ ـ نمایی از Void فروشگاه ـ استفاده از متریال استیل به همراه نورهای سفید و رنگی، فضایی خیال انگیز و
غیر واقعی را پدید آورده است.

در فضای داخلی فروشگاه، چیدمان حرف اول و آخر را می زند. طراحی با بهره گیری از فضای ستونها به نمایش البسه بر روی مانکن در فرم استوانه روی آورده است. کلیه فضاهای دور و نیز فضاهای جانبی به طبقات و قفسه ها جهت چیدمان کالا و نیز تصاویر تبلیغاتی اختصاص یافته است. (تصویر شماره ۷و۸)

07

تصویر شماره ۷: مانکن ها در دور ستون، پوشاک را بر تن خود نمایش می دهند

08


تصویر شماره ۸: ویترین استوانه ای شکل اختصاص به مدل جدیدی از پوشاک UniQlo که توسط یک خانم طراح مشهور پاریسی طراحی شده است، اختصاص یافته است. چیدمان ویترین با طرح روی دیوار و تصویری از خانم طراح حال و هوای پاریس را برای ژاپنی های علاقه مند تداعی می کند

طراح در جای جای فروشگاه با استفاده از تکرار مانکن ها به یک نوع چیدمان هنری مدرن و در عین حال در خدمت فروشگاه دست یافته است. (تصویر شماره ۹)

09


 تصویر شماره ۹: چیدمان ۲۵ مانکن متفاوت در کنار هم، در عین سادگی یک چیدمان هنری بسیار مدرن است و همزمان تنوع کالاهای UniQlo را نشان می دهد

در بخش تی شرت ها با توجه به علاقه جوانان، طرح معماری داخلی با استفاده از استیل بسیار جسورانه و مدرن می شود.با بهره گیری از تی شرت ها در ویترین های شیشه ای تنوع و ارزشمندی کالا را تداعی می نماید. (تصویر شماره ۸)

10


 تصویر شماره ۱۰: برندUT از UniQlo اختصاص به تی شرت های جوان پسند با طرح های بسیار خاص دارد

در فضای پوشاک کودک، رنگ های متنوع UniQlo حالتی کودکانه به خود می گیرد. استفاده از LCD جهت نمایش کالاهای متفاوت، ویترین های بسیار ظریف و دسترسی آزاد به کالاها فضایی موفق و راحت را برای استفاده فراهم می آورد. (تصاویر ۱۱، ۱۲و۱۳)

11

صویر شماره ۱۱: بهره گیری هوشمندانه از LCD به همراه تصاویر مدل های UniQlo و کفسازی رنگی فضایی خاص و شاد را در بخش کودکانه فراهم آورده است.

12


تصویر شماره ۱۲: جعبه ویترین با رنگها و طرح های شاد و شخصیت های کارتونی مورد علاقه کودکان، نقطه توجهیجذاب پدید آورده است.

13

تصویر شماره ۱۳: فضایی با مسیر حرکتی و دسترسی شفاف و روشن با کفسازی شاد و رنگی به همراه سکوهای نمایش پوشاک با مانکن های کودک