صفحه اصلی مقالات مرکز شهری Village

مرکز شهری Village

مرکز شهری Village
نویسنده : رضا فرشته خو 
در ادامه سفر خود به مراکز تجاری شهرهای بزرگ، در این مقاله به کشور چین سفر خواهیم کرد و از یکی از مراکز مدرن شهری پکن به نام Village بازدید خواهیم نمود.
همانطور که خوانندگان محترم مستحضر هستند کشور چین یکی از بزرگترین و پر شتاب‌ترین رشدهای اقتصادی را در جهان در دو دهه اخیر تجربه کرده است و در نتیجه ثروت، شکوفایی و ثبات حاصل از این رشد اقتصادی کلیه فضاهای شهری مختلف در کشور چین و به ویژه شهرهای مهم آن از جمله پکن، شانگهای، هانگژو و… دستخوش خلق پروژه‌های متعدد و مدرن جهت آفرینش هویتی جدید و قدرتمند از چین نوین شده است.
مرکز شهری Village در منطقه سان‌لیتون (Sanlitun) شهر پکن ـ منطقه‌ای که مملو از سفارتخانه‌های کشورهای اروپایی و مدارس خارجی می‌باشد ـ در دو سایت جنوبی و شمالی احداث گردیده است.
مرکز شهری Village توسط آرشیتکت معروف ژاپنی Kengo Kuma طراحی شده است و ایده طراحی پروژه همانطور که از مفهوم نام Village به معنای دهکده برداشت می‌شود، طراحی و ساخت یک مجتمع تجاری در ساختمانهای متعدد و متفاوت و در عین حال هماهنگ و دارای هویت یکپارچه معماری به مثابه یک خانواده شهری، می‌باشد.
1_2
(تصویر شماره یک: نمای ساختمان UNI QLO و لوگوی مجتمع تجاری Village در پیشانی آن در ورودی بخش جنوبی سایت)
بخش جنوبی مرکز شهری Village به تنهایی از ۱۲ بنای متفاوت و متمایز تشکیل شده است.
2_4
(تصویر شماره ۲ نقشه پلان بخش جنوبی را نمایش می‌دهد)
نقطه تمایز و ویژگی منحصر به فرد طرح معماری مجتمع، سبک معماری مدرن، شفاف، رنگی و شاد آن است که با ترکیب فضاهای پر و خالی متعدد به خلق فضای شهری متفاوت، پیچیده و دلنشین می‌انجامد.

3_3

(تصویر شماره ۳: نمای ساختمان adidas و ESPRIT ـ طرح نمای ساختمان کشیده، دارای لایه‌های متفاوت و حجم پیچیده هندسی می‌باشد)

فضاهای خالی پروژه با قدرت به مسیرهای دسترسی سرپوشیده و سرباز و نیز راهروها و بالکن‌های متعدد تبدیل شده است. حضور فضاهای پر و خالی متعدد علاوه بر امکان تهویه مناسب هوا و نیز افزایش جذابیت مناظر ایجاد شده، به افزایش زیبایی مسیرهای دسترسی می‌انجامد و برای مراجعان مجتمع این امکان را فراهم می‌سازد تا ضمن آشنایی با پیچیدگی پروژه، نسبت به بخش‌ها و ساختمان‌های دیگر مجموعه، دید و کنجکاوی پیدا کنند. وجود حیاط‌های مرکزی متعدد به خلق فضایی بسیار متنوع و مناظری بسیار جذاب انجامیده است.
4_2
(تصویر شماره ۴: تصویر به خوبی مناظر چند لایه، پیچیده و مدرن پروژه را نمایش می‌دهد، در سطح نخست فروشگاه walker one و در لایه دوم حیاط مرکزی دیده می‌شود، در سطوح و لایه‌های بعدی، فضای داخلی ساختمان دیگر و نیز نمای فروشگاه‌ها و پله‌برقی موجود در آن به دید مخاطب می‌آید)
مرکز شهری Village دارای یک میدان مرکزی بزرگ و جذاب برای تجمع مخاطبان و مراجعان می‌باشد. در بخش میانی این میدان بازی نور و آب طراحی شده است و فواره‌ها در ساعاتی خاص بخشی از میدان را با فوران آب دلپذیر می‌نمایند، همچنین وجود یک تلویزیون شهری بزرگ در ضلع غربی آن، انتقال اطلاعات و تصاویر را به توده مردمی که در رویدادهای مهم ورزشی و اجتماعی در این مکان اجتماع می‌کنند، تسهیل می‌نماید.
5_2
(تصویر شماره ۵: نمایی از میدان مرکزی Village)
6_3
(تصاویر ۶و۷: نماهای جنوبی و شمالی میدان را به همراه مسیرهای دسترسی منتهی به آن نمایش می‌دهند)
یکی دیگر از نقاط قوت پروژه وجود نماهای گسترده برای ویترین‌ها و نیز قرارگیری مناسب لوگوی برندهای حاضر در پروژه است. در یک نمونه لوگوی Apple در افق دید مسیر دسترسی از شمال به جنوب پروژه، در زمان فرا رسیدن شب به راحتی جایگزین تصویر ماه در آسمان می‌گردد که به نظر نگارنده یکی از بهترین نمونه‌های طراحی شده در نوع خود در جهان می‌باشد.
7_2
(تصویر شماره ۸: لوگوی Apple در افق دید در شب همانند ماه می‌درخشد)
مجتمع تجاری Village علاوه بر فروشگاه‌های متعدد، میدان و فضاهای دسترسی، از یک مجموعه سینمایی با سالن‌های متعدد در طبقه زیرزمین، یک سالن چند منظوره و رستورانها و سالن‌های غذاخوری سرپوشیده و سرباز برخوردار است. این مجموعه شهری به خوبی توانسته است نقش وکارکرد شهری خود را در منطقه دیپلمات نشین پکن ایفا نماید و علاوه بر افزایش زیبایی و رونق‌بخشی به کسب و کار منطقه، در تامین نیازمندی‌های شهروندان موفق باشد. همچنین این مجتمع تجاری توانسته است با طرح معماری بدیع و ترکیب مناسب کاربری‌ها و جذب برندهای مشهور به یکی از مقاصد گردشگری بازدیدکنندگان خارجی در شهر پکن تبدیل شود.