صفحه اصلی مقالات مجتمع تجاری پاویون Pavilion

مجتمع تجاری پاویون Pavilion

مجتمع تجاری پاویون Pavilion
نویسنده : رضا فرشته‌خو ـ گلاناز همتی 
شهر کوالالامپور پایتخت کشور مالزی، یکی از شهرهای با شتاب توسعه زیاد در اقتصاد شکوفای شرق آسیا در کنار شهرهای مهمی مانند سنگاپور، هنگ‌کنگ و شانگهای محسوب می‌شود. این شهر در طی دو دهه اخیر رشد چشمگیری را شاهد بوده است. حضور اکثریت مسلمان این کشور و نزدیکی فرهنگی این کشور با دین و فرهنگ کشورهای خاورمیانه به همراه انجام مطالعات و تبلیغات گسترده بر روی جاذبه‌های گردشگری مالزی با شعار معروف “Malaysia Truely Asia”، به توسعه و گسترش هر چه بیشتر صنعت گردشگری و توسعه مالی این کشور انجامیده است.
در این مقاله به بررسی یکی از مهمترین مجتمع‌های تجاری شهر کوالالامپور که به تازگی افتتاح شده است و جنبه‌ها و ویژگی‌های معماری و معماری داخلی آن در ارتباط با هویت برند آن مجتمع خواهیم پرداخت.
سبک معماری مجتمع تجاری پاویون، مدرن است و مجموعه شامل یک مجتمع تجاری و دو برج اداری می‌گردد. ورودی اصلی مجتمع تجاری نسبت به فضای شهری قدری عقب‌نشینی و گشودگی دارد که جذابیت و پذیرش بیشتری را برای مخاطب ایجاد می‌نماید. امکان حضور گسترده تصاویر تبلیغاتی در نما به جذابیت و گوناگونی هر چه بیشتر نما می‌انجاد (تصویر شماره ۱)
1_5
یکی از مهمترین و جذاب‌ترین بخش‌های مجتمع تجاری پاویون، میدان و VOID مرکزی مجموعه است. فضایی پنج طبقه که امکان گسترده‌ای را برای برگزاری جشنواره‌های ملی و مذهبی فراهم می‌کند.
2_7
(تصویر شماره ۲: تندیس اژدها به مناسبت تحویل سال نو چینی بر  جذابیت هر چه بیشتر مجموعه، افزوده است)
اختصاص بخشی از میدان به فضای کافی‌شاپ، به ایجاد یک فضای دلنشین و دوستانه برای رفع خستگی خریداران یا قرارهای ملاقات کمک بسیار می‌کند. (تصویر شماره ۳)
3_6
مجتمع تجاری پاویون شامل فروشگاه‌های متعددی است که در راستا و در دو طرف VOIDهای کشیده جانبی شکل گرفته‌اند.
4_5
(تصویر شماره ۴: راهروی یکی از طبقات مجتمع تجاری پاویون، طرح معماری داخلی بسیار مدرن و زیبا با جزییات دقیق و محل قرارگیری تابلوهای فروشگاه‌ها مناسب و درست طراحی شده‌اند.)
رنگ کرم در کف، ستونها و سقف به نمایش مناسب ویترین فروشگاه‌ها کمک می‌کند. پل‌های متعدد با رنگ روشن و روشنایی یکپارچه ارتباط میان دو سوی VOID را فراهم می‌نماید.
5_5
(تصویر شماره ۵: پل‌های با نور یکپارچه ونرده‌های شیشه‌ای به سبکی ارتباط راهروهای دو طرف VOID را برقرار ساخته و به زیبایی مجموعه می‌افزاید) طبیعتا در طبقه همکف این VOIDها فضاهایی جهت پذیرایی و ایجاد لختی آسایش برای مراجعان در نظر گرفته و طراحی شده است.
6_6
(تصویر شماره ۶: فضای یک کافی‌شاپ در طبقه همکف یک VOID جانبی مجتمع)
در نظرگیری فضاهای نمایش موقت جهت نمایش کالاهای خاص در فضای عمومی یک مجتمع تجاری از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است همانطور که در تصویر شماره هفت مشاهده می‌شود این فضا جهت نمایش و تبلیغ یک مدل مفهومی از خودروی ب.ام.و استفاده شده است.
7_5
(تصویر شماره ۷: نمایش یک مدل مفهومی از خودروی ب.ام.و جذابیت زیادی برای همه دارد)
ترکیب فضاهای باز و سرپوشیده در کلیه فضاهای مجتمع تجاری پاویون قابل رویت است و به نوعی امکان قرارگیری ویترین و تبلیغات را در مجاورت هم فراهم می‌سازد.
8_4
(تصویر شماره ۸: نمایی از فروشگاه رولکس، قرارگیری ویترین فروشگاه در کنار دیوار همان فروشگاه با تبلیغ همان کالا جذاب و تماشایی است)
این فضاهای سرپوشیده و سرباز تبدیل به محل‌هایی جذاب برای استراحت و آسایش مراجعان شده است.
9_3
(تصویر شماره ۹: مراجعان و مشتریان در میانه خرید، لختی می‌آسایند)
بدیهی است طراحی چنین فضاهایی به مدیریت بهره‌برداری مجتمع تجاری در افزایش پاخور مجتمع کمک فراوان می‌نماید. ارتباط میان فضای داخل و خارج و فضای سرپوشیده و سرباز در تصاویر شماره ۱۰ و ۱۱ که نمایی از یک ورودی فرعی مجتمع را نمایش می‌دهد، به صورت هنرمندانه و گشاده‌دستانه حل شده است.
10_3
(تصویر شماره ۱۰: نمایی از VOID بالای فضای ورودی جانبی مجتمع تجاری پاویون)
11_2
(تصویر شماره ۱۱: نمایی از ورودی دیگر مجتمع تجاری پاویون با VOID مرتفع آن) در طراحی مجتمع تجاری پاویون، طراح مجموعه به خوبی توانسته است از قدرت ویترین‌های دو طبقه در نما بهره بگیرد.
12_1
(تصویر شماره ۱۲: نمایی از ویترین‌های مرتفع فروشگاه‌های خاص به همراه تابلوهای تبلیغاتی عمودی همان برندها ـ مجسمه خرس‌های عروسکی در پایین تصویر نمادی از فرهنگ هر کشور هستند که در کنار هم بر جنبه احترام به همه فرهنگ‌های جهان تاکید می‌نماید.
13_1
(تصویر شماره ۱۳: نمای عمومی از مجتمع تجاری پاویون)
مانند سایر مجتمع‌های تجاری که در مقالات پیشین بررسی شد، ارتباطات و دسترسی‌ها در هر یک از مجتمع‌های تجاری از اهمیت فوق‌العاده برخودار است. در مجتمع تجاری پاویون هم علاوه بر  دسترسی مترو، یک پل عابر پیاده با طراحی خاص عبور و مرور از روی خیابان پر تردد مجاور را تسهیل می‌کند.
14_1
(تصویر شماره ۱۴: نمایی از پل عابر پیاده که ارتباط راحت از خیابان مجاور را به مجتمع امکان‌پذیر می‌نماید)