صفحه اصلی مقالات چرا بازسازی یا باززنده‌سازی ساختمان‌ها مهم است؟

چرا بازسازی یا باززنده‌سازی ساختمان‌ها مهم است؟

چرا بازسازی یا باززنده‌سازی ساختمان‌ها مهم است؟
نویسنده : رضا فرشته خو 
همه چیز در این جهان بر اثر گذر زمان دچار فرسودگی می‌شود. ساختمان نیز از این امر مستثنی نیست و  در طی زمان فرسوده می‌شود و طراوت، جذابیت و کارآیی خود را از دست می‌دهد. آیا ما باید از این امر هراسان باشیم؟ در این گفتار به بررسی موضوع بازسازی یا باززنده‌سازی ساختمان‌ها می‌پردازم:
چرا باید فضاهای کهنه را بازسازی کنیم؟
در بسیاری از اوقات سعی می‌کنیم این کار را انجام ندهیم. ساختمان‌های قدیمی را کلنگی می‌نامیم و آنها را تخریب و یا نوسازی می‌کنیم. در برخی موارد مانند مثالهای زیر امکان انجام تخریب یا ترک فضا را نداریم و یا به باززنده‌سازی نیاز پیدا می‌کنیم:
Ÿ ساختمان‌های قدیمی که دارای ارزش تاریخی هستند.
Ÿ منازل مسکونی که حداکثر طبقات خود را مطابق مقررات شهرداری ساخته‌اند و از سال ساخت آنها زمان  زیادی می‌گذرد مانند برج‌های مسکونی.
Ÿ دفاتر اداری که در مناطق مرغوب شهری ساخته شده‌اند و شرکت‌های صاحب آنها امکان جابجایی و یا تغییر نشانی ندارند.
Ÿ ساختمان‌های اداری کارخانجات معتبر
Ÿ فروشگاه‌هایی که در اماکن پر تردد و مرغوب تجاری قرار دارند و مالک حاضر به قبول زیان تغییر محل نمی‌باشد.
Ÿ مجتمع‌های تجاری فعال و دارای استقبال مراجعان
Ÿ بیمارستان‌های بزرگ
Ÿ دانشگاه‌ها
Ÿ ادارات دولتی
Ÿ رستوران‌های شناخته شده
در اینگونه مواقع چاره‌ای جز قبول باززنده‌سازی فضای قدیمی نداریم.
عوامل تاثیر گذار بر عملیات باززنده‌سازی:
کارفرما: کسی که مالک و یا مدیر مجموعه است و فرسودگی ساختمان، وی و یا مجموعه تحت امرش را به سوی کاهش کارآیی و سودآوری سوق می‌دهد.
مشاور طراحی معماری و معماری داخلی: شخص، گروه و یا شرکتی که مسوولیت انجام تهیه طرح جدید معماری و معماری داخلی را بر عهده می‌گیرد.
پیمانکار: شخص، گروه و یا شرکتی که مسوولیت انجام عملیات اجرایی طرح ارایه شده را می‌پذیرد و در عمل پروژه را به اتمام می‌رساند.
منافع باززنده‌سازی فضا به جای ترک و یا تخریب آن:
Ÿ عملیات نقل و انتقال خطرات مخصوص به خود را دارد. در فضاهای مسکونی، معمولاً افرادی به دنبال باززنده‌سازی فضای قدیمی می‌روند که از وضعیت فعل ساختمان، ساکنان، همسایگان و محیط پیرامونی خود راضی هستند ولی شرایط فیزیکی ساختمان آنها را به این نتیجه رسانده است که باید فضا را باززنده‌سازی بنمایند. این افراد با باززنده‌سازی فضا از منافع حضور بهره می‌گیرند.
در خصوص فضاهای اداری و تجاری به ویژه در ابعاد وسیع، هزینه‌های این نقل و انتقال سرسام‌آور و پیش‌بینی موفقیت در فضای جدید بویژه در خصوص فروشگاه‌ها به شدت دشوار است. در خصوص فضاهای اداری، افزایش کارآمدی و نیز جذابیت فضای جدید نقش موثری در ارتقای برند شرکت دارد. در خصوص فضاهای تجاری، افزایش رغبت عمومی و به تبع آن افزایش فروش و سودآوری از پیامدهای یک عملیات باززنده‌سازی صحیح است.
مدت زمان باززنده‌سازی فضاها:
به نظر می‌رسد در شرایط  فعلی، برای منازل مسکونی هر هفت یا ده سال و برای فروشگاه‌ها و فضاهای اداری یا تجاری هر پنج تا هفت سال برای این امر مناسب  باشد.
1_6
2_8
3_7
4_6
5_6
6_7
7_6
در مطالب آیند به بررسی بیشتر وجوه این امر خواهیم پرداخت.