صفحه اصلی مقالات در بازسازی فضاهای تجاری (فروشگاه‌ها) چه نکاتی برای کارفرمایان مهم است؟

در بازسازی فضاهای تجاری (فروشگاه‌ها) چه نکاتی برای کارفرمایان مهم است؟

در بازسازی فضاهای تجاری (فروشگاه‌ها) چه نکاتی برای کارفرمایان مهم است؟
نویسنده : رضا فرشته خو 
اصولاً در بازسازی فضاهای تجاری سه عامل پرستیژ، زمان و هزینه برای کارفرمایان مهم می‌باشد. یعنی سفارش دهندگان کار می‌خواهند بدانند که چگونه می‌توانند فضای قدیمی خود را با یک طرح معماری و معماری داخلی مناسب به یک فضای زیبا، جذاب و کارآمد تبدیل نمایند. در این میان با توجه به اینکه بیشتر فضاهای تجاری، اجاره‌ای هستند، بحث زمان طراحی و ساخت (بازسازی) و هزینه آن و توجه به سودآوری هر چه بیشتر در دوره زمانی کوتاهتر از اهمیت بسزایی برخوردار می‌شود. به طور کلی در اکثر موارد از زمان تعیین و قطعی شدن محل فروشگاه (عقد قرارداد اجاره) تا زمان افتتاح فروشگاه و بهره‌برداری، فاصله زمانی کوتاهی وجود دارد که این امر خود به پیچیده‌تر شدن موضوع می‌انجامد. داشتن یک استراتژی مشخص از سوی مدیریت فضای تجاری و دسترسی مناسب به شرکت معماری و معماری داخلی که بتواند چنین نیازی را برآورده سازد، بسیار مهم است. با توجه به هزینه‌های نسبتا زیاد امر بازسازی فضای تجاری مساله شناخت و اعتماد فیمابین کارفرما و طراحی معماری و معماری داخلی و شرکت مجری و سازنده از اهمیت بسیار زیادی برخوردار می‌شود.
طراح معماری و معماری داخلی چنین پروژه‌هایی باید قابلیت انجام پروژه‌های سریع و در عین حال با کیفیت و با هزینه مناسب را دارا باشد. طبیعتا علاوه بر دانش فنی طراحی معماری و معماری داخلی، تجربه کارهای مشابه و نیز توانایی اجرایی شرکت سازنده بسیار مهم تلقی می‌گردد. با توجه به محدود و نو پا بودن فضای خرده فروشی حرفه‌ای در ایران، ضرورت و اهمیت وجود شرکت‌هایی که بتوانند راهکارهای سودآوری از طریق معماری و معماری داخلی را به صورت صحیح تعریف و به صورت حرفه‌ای اجرا نمایند، بیش از پیش احساس می‌شود.
نمونه های بازسازی شده فضاهای تجاری توسط گدار توسعه:
1_7


2_9
شایان ذکر است بازسازی بازار مبل نگارستان فقط در ساعات شب صورت گرفت، به گونه ای که فروشگاه ها درطی بازسازی حتی  یک روز هم  تعطیل نشدند.