در بازسازی فضاهای تجاری (فروشگاهها) چه نکاتی برای کارفرمایان مهم است؟
نویسنده : رضا فرشته خو
اصولاً در بازسازی فضاهای تجاری سه عامل پرستیژ، زمان و هزینه برای کارفرمایان مهم میباشد. یعنی سفارش دهندگان کار میخواهند بدانند که چگونه میتوانند فضای قدیمی خود را با یک طرح معماری و معماری داخلی مناسب به یک فضای زیبا، جذاب و کارآمد تبدیل نمایند. در این میان با توجه به اینکه بیشتر فضاهای تجاری، اجارهای هستند، بحث زمان طراحی و ساخت (بازسازی) و هزینه آن و توجه به سودآوری هر چه بیشتر در دوره زمانی کوتاهتر از اهمیت بسزایی برخوردار میشود. به طور کلی در اکثر موارد از زمان تعیین و قطعی شدن محل فروشگاه (عقد قرارداد اجاره) تا زمان افتتاح فروشگاه و بهرهبرداری، فاصله زمانی کوتاهی وجود دارد که این امر خود به پیچیدهتر شدن موضوع میانجامد. داشتن یک استراتژی مشخص از سوی مدیریت فضای تجاری و دسترسی مناسب به شرکت معماری و معماری داخلی که بتواند چنین نیازی را برآورده سازد، بسیار مهم است. با توجه به هزینههای نسبتا زیاد امر بازسازی فضای تجاری مساله شناخت و اعتماد فیمابین کارفرما و طراحی معماری و معماری داخلی و شرکت مجری و سازنده از اهمیت بسیار زیادی برخوردار میشود.
طراح معماری و معماری داخلی چنین پروژههایی باید قابلیت انجام پروژههای سریع و در عین حال با کیفیت و با هزینه مناسب را دارا باشد. طبیعتا علاوه بر دانش فنی طراحی معماری و معماری داخلی، تجربه کارهای مشابه و نیز توانایی اجرایی شرکت سازنده بسیار مهم تلقی میگردد. با توجه به محدود و نو پا بودن فضای خرده فروشی حرفهای در ایران، ضرورت و اهمیت وجود شرکتهایی که بتوانند راهکارهای سودآوری از طریق معماری و معماری داخلی را به صورت صحیح تعریف و به صورت حرفهای اجرا نمایند، بیش از پیش احساس میشود.
نمونه های بازسازی شده فضاهای تجاری توسط گدار توسعه:
شایان ذکر است بازسازی بازار مبل نگارستان فقط در ساعات شب صورت گرفت، به گونه ای که فروشگاه ها درطی بازسازی حتی یک روز هم تعطیل نشدند.