صفحه اصلی مقالات نمونه بازسازی فروشگاه ها و فضاهای تجاری – شعبه VIP نمایشگاه های فارست مبل

نمونه بازسازی فروشگاه ها و فضاهای تجاری – شعبه VIP نمایشگاه های فارست مبل

نمونه بازسازی فروشگاه ها و فضاهای تجاری – شعبه VIP نمایشگاه های فارست مبل
نویسنده : رضا فرشته خو 
پروژه‌های بازسازی فضاهای تجاری ویژگی‌های متعددی دارند. برخی از این ویژگی‌ها در میان تمامی پروژه‌ها مشترک و برخی برای هر پروژه متفاوت و منحصر به فرد است. به طور مثال یکی از ویژگی‌های مشترک کلیه پروژه‌های بازسازی فضاهای تجاری، مدت زمان بسیار محدود برای طراحی و ساخت پروژه می‌باشد. صاحبان کسب و کار به طور کلی نمی‌توانند زمان زیادی را به تعطیلی واحد تجاری خود اختصاص دهند زیرا از یک سو متعهد به پرداخت مبالغ سنگین اجاره بهای واحد هستند و از سوی دیگر امکان عدم بهره‌مندی از درآمدهای جاری ناشی از کسب و کار واحد تجاری خود را در کوتاه مدت ندارند. اگر مساحت فضای تجاری بسیار زیاد باشد مانند نمونه بازار مبل نگارستان که در شماره پیش روند بازسازی آن به تفصیل بیان گردید، زمان عملیات اجرایی با صرف هزینه به شب هنگام منتقل می‌شود و در غیر این صورت مانند نمونه‌هایی که در این شماره و شماره بعد به آن خواهم پرداخت، عملیات اجرایی به صورت برنامه‌ریزی شده، بسیار فشرده و شبانه‌روزی با گروه‌های اجرایی متعدد، با تجربه و متخصص صورت خواهد پذیرفت. همچنین در هر پروژه نکات منحصر به فردی وجود دارد که توجه به آنها و طراحی و ارایه راه حل مناسب برای هر یک از آنها به موفقیت آن پروژه خواهد انجامید.
پروژه‌ای که در این شماره به آن می‌پردازم بازسازی یک فروشگاه به مساحت ۳۱۳ مترمربع در یکی از مجتمع‌های تجاری بسیار معروف مبلمان در جنوب تهران می‌باشد. یکی از ویژگی‌های منحصر به فرد این پروژه، شکل نامتقارن پلان فروشگاه با گوشه‌های متعدد و نیز وجود نمای شیشه‌ای و ارتباط با راهروهای مجتمع در همه اضلاع آن بود به گونه‌ای که کل فروشگاه به مثابه یک فضای کاملاً شفاف و به مانند یک آکواریوم تلقی می‌گردید. اگرچه در منظر نخست تعدد ویترین‌ها و دسترسی گسترده به راهروها و ورودی‌های فراوان یک فروشگاه جذاب به نظر می‌رسد ولی باید توجه داشت که تعدد ورودی‌ها، همانطور که ورود را تسهیل می‌کند امکان خروج را هم فراوان می‌نماید و مانع از افزایش زمان حضور مشتری در فضای فروشگاه خواهد شد، همچنین ویترین‌های گسترده اگر چه باعث نمایش هر چه بیشتر کالاها می‌شود ولی از آنجایی که این فضای شفاف نه تنها از بیرون به درون بلکه از درون به بیرون هم وجود دارد لذا خریدار تمرکز لازم جهت بررسی و انتخاب کالا در داخل فروشگاه را بدست نمی‌آورد و فضای شفاف از درون فروشگاه و دسترسی به راههای خروج فراوان مانع از حداکثر سازی سودآوری فضای تجاری خواهد شد.
علاوه بر ویژگی‌های ذاتی موقعیت فضای تجاری فوق‌الذکر، درخواست کارفرما مبنی بر نمایش همزمان مجموعه کالاهای ۴ برند متفاوت در کنار یکدیگر و زمان و فرصت بسیار محدود و کم برای طراحی و
ساخت پروژه بر پیچیدگی آن افزوده بود. راه حل شرکت گدار توسعه در خصوص مسایل موجود پروژه بدین ترتیب طراحی و به مرحله اجرا در آمد:
در خصوص افزایش سطح دسترسی مراجعان و مشتریان به فروشگاه، نماهای شرقی و غربی فروشگاه با تعبیه و نصب کرکره‌های برقی کاملاً به روی راهروها گشوده و سطوح فروشگاه با فضای عمومی یکپارچه و یکدست شد.
در ضلع شمالی و جنوبی با تعبیه و نصب درهای برقی، یک محور شمالی و جنوبی در فضای فروشگاه تعریف گردید. همچنین در تقاطع دو محور و مسیر حرکتی شرقی غربی و شمالی جنوبی یک فرم خاص با رنگ ویژه (قرمز) و با کاربری VIP تعریف گردید تا علاوه بر ایجاد تمرکز و پرسپکتیو مناسب در فروشگاه مانع از تداخل دید درون و بیرون فروشگاه گردد. با طراحی و ساخت دیوارهای دکوراتیو در پشت ویترین نماهای شمالی و جنوبی علاوه بر کمک به شکل‌گیری یک پلان منظم در داخل، فضای ویترین تعیین و تعریف گردید. همچنین حضور این دیواره‌ها به ایجاد پرسپکتیو مناسب در دید شرقی و غربی کمک بسیار نمودند.
با طراحی سقف خاص و کاهش تدریجی ارتفاع آن تا فضای VIP، تمرکز و توجه مشتریان به فضای داخلی فروشگاه و اجناس آن بسیار افزایش یافت.
فضای فروشگاه با خطوط تیره در کف و شیارهای خاص در سقف به ۴ قعطه جهت نمایش ۴ مجموعه کالا از ۴ برند متفاوت تقسیم گردید. مجموعه راه حل‌های فوق‌ا‌‌‌‌لذکر و نیز فرم خاص و مدرن معماری و معماری داخلی آن موجب گردید تا طرح این فروشگاه علاوه بر افزایش بسیار سطح سودآوری کسب و کار آن، نایل به دریافت جایزه معماری داخلی ایران گردد. لازم به ذکر است کل عملیات اجرایی این پروژه در مدت زمان ۲۴ شبانه روز مدیریت و تکمیل گردید.
بازسازی نمایگاه فارست مبل
تصویر شماره ۱: نوار تیره رنگ در کف به همراه شیار تیره رنگ در سقف یکی از ۴ بخش فضای فروشگاهی را جهت تخصیص مجموعه کالاهای یک برند نمایش می‌دهد. در سمت چپ تصویر فرم فضای VIP به رنگ قرمز با فضای داخلی سفید و نورانی قابل مشاهده می‌باشد.
6613141
تصویر شماره ۲: تصویر، نمای شمالی و شرقی فروشگاه فارست‌مبل را نمایش می‌دهد. در نمای شمالی (سمت راست تصویر) ویترین‌های نمایش کالا مشاهده می‌شوند و دسترسی فقط از طریق یک در برقی امکانپذیر است و در مقابل نمای شرقی فروشگاه به صورت کامل بر روی حضور و ورود مشتریان گشوده شده است و همزمان هم نقش ویترین و هم نقش ورودی یکپارچه را ایفا می‌نماید.
2_10
تصویر شماره ۳: فرم خاص سقف با ارتفاع کاهنده و نیز تمرکز به روی فرم خاص و فضای قرمز رنگ VIP به همراه خط دیواره‌های جانبی که فضای پشت ویترین‌ها را تعریف می‌نماید، یک پرسپکتیو جذاب و بسیار دعوت کننده را در فضای فروشگاه بوجود آورده است.
3_8
تصویر شماره ۴: مقایسه تصاویر پیش و پس از بازسازی فروشگاه تصویر شماره ۵: ۳ تصویر متوالی، مراحل اجرایی پروژه را از یک زاویه یکسان نمایش می‌دهد. دیاگرام‌ها شیوه طراحی و ایده‌های خلق فضای معمارانه را نمایش می‌دهد.
5_7
تصویر شماره ۶: برای خلق فضای مناسب جهت نمایش کالاها، کل فروشگاه به مجموعه‌ای از شیارهای موازی تبدیل شد.
06