صفحه اصلی مقالات خانه‌های مد و پوشاک ـ بازسازی فروشگاه VIP نوین‌چرم

خانه‌های مد و پوشاک ـ بازسازی فروشگاه VIP نوین‌چرم

خانه‌های مد و پوشاک ـ بازسازی فروشگاه VIP نوین‌چرم
نویسنده : رضا فرشته خو 
در این مقاله به بررسی یک پروژه بازسازی می‌پردازیم که در کسب و کار داخل کشور چندان مرسوم نیست و آنهم حضور فروشگاه‌های بزرگ و چند طبقه موسوم به VIP یا Spectacular House می‌باشد. در کلیه شهرهایی که در زمینه مد و پوشاک سرآمد هستند مانند نیویورک، توکیو، پاریس و میلان فروشگاه‌های چند طبقه بسیار مرسوم و متداول است.
این فروشگاه از معماری فاخر برخوردار هستند و نمای این ساختمان‌ها به نوعی تبدیل به بیلبورد تبلیغاتی برندهای معتبر در فضای شهری می‌گردند. این فروشگاه‌ها با اختصاص فضای گسترده به محصولات متنوع زنانه و مردانه امکان حضور خانواده‌ها را برای خرید فراهم می‌سازند. در شهرهای یاد شده به نمونه‌های با مساحت گسترده و در طبقات زیاد برمی‌خوریم که افراد جهت خریدهای فصلی و یا مناسبتی مانند عروسی و…
تا چندین ساعت در آنها به صرف وقت جهت انتخاب لباس می‌پردازند و حتی مجهز به فضای رستوران، کافی‌شاپ، ماساژ و اسپا نیز هستند. معمولاً خلق این آثار به دست توانای آرشیتکت‌های معتبر بین‌المللی سپرده می‌شود و ایشان سعی می‌نمایند تا با در نظر گرفتن هویت برند مورد نظر و خلاقیت خود دست به طراحی و ساخت پروژه‌های نادر و کمیاب بزنند.
در پروژه فروشگاه VIP نوین‌چرم با توجه به قرارگیری این فروشگاه در قلب بورس محصولات چرمی در خیابان فردوسی، هدف مشترک کارفرما و شرکت گدار توسعه، خلق بنایی ماندگار و سرآمد از سایر شعب در هماهنگی با هویت برند نوین‌چرم تعیین گردید.
طبیعتاً مانند سایر پروژه‌ها زمان طراحی و بازسازی، اندک و در حدود ۲ ماه مقرر گردید که با توجه به قدمت ساختمان که در حدود ۵۰ سال تخمین زده می‌شد، بسیار فشرده و محدود بود. سازه پروژه با توجه به قدمت نیازمند تقویت سازه بود و این کار به دقت طراحی و اجرا گردید. دهانه طبقه همکف از کلیه دیوارهای باربر و عناصر قدیمی پاک گردید و با توجه به تقویت سازه و افزوده ستون‌های نگهدارنده، بار ساختمان بر روی تیرهای جدید و در نهایت به فونداسیون منتقل شد. پروژه در سه طبقه فروشگاهی شامل همکف، زیرزمین و طبقه اول و دو طبقه اداری تعریف گردید. در فضای فروشگاهی که موضوع این بحث می‌باشد، مسیرهای دسترسی به صورت صحیح تعریف و پرسپکتیوهای جذاب طراحی گردید.
توجه به چرم و محصولات چرمی و علاقه خریداران این محصول، ما را بر آن داشت تا به حفظ و نگهداری دیوارهای قدیمی آجری فروشگاه همت گماریم. ماهیت و طبیعت قدرتمند و تا حدی خش هر دو مصالح در طبع و نظر این گروه از افراد خوشایند و دلپذیر می‌نماید لذا آجر کلیه دیوارهای جانبی پروژه نگهداری و
پرداخت گردید.
در طراحی نما از سنگ تراورتن چرمی با روحیه کلاسیک و دیواره یکپارچه قرمز رنگ (رنگ سازمانی نوین‌چرم) به همراه لوگوی شرکت بهره گرفته شد. (تصویر شماره ۱)
در فضای داخلی استفاده از یونیت‌های ویترینی ارایه کالا در رنگ‌های سفید و قرمز به همراه لوگوی فروشگاه، در جای جای پروژه به چشم می‌خورد. بخشی از پروژه به ویترین خارجی و بخشی از درون پروژه به ویترن داخلی جهت نمایش کالاهای تازه رسیده (New Arrival) اختصاص داده شد.
روشنایی‌های آویز (لوسترها) کمک گسترده‌ای به نمایش هر چه کوتاهتر طول فروشگاه نمود. همچنین در طرح سقف‌های کاذب سعی بر آن شد تا عرض کم فروشگاه گسترده‌تر به نمایش در آید.
در مجموع باید گفت عملیات طراحی و بازسازی فروشگاه VIP نوین‌چرم در مدت زمان محدود ۲ ماه و با توجه به جزییات طراحی داخلی و نمای پروژه، حضوری گسترده‌تر از این برند معتبر را با کمک معماری در منطقه بورس این کالا پدید آورده است.
بازسازی نوین چرم توسط گدار توسعه
تصویر شماره ۱: نمای ساختمان فروشگاه VIP نوین‌چرم
ب1_8
 تصویر شماره ۲: تصویر نمای فضای داخلی طبقه همکف فروشگاه را نمایش می‌دهد. استفاده از عناصر زمخت و خشن مانند آجر در کنار یونیت‌های براق سفید و قرمز (رنگ سازمانی) وضعیتی چالش برانگیز را ایجاد می‌نماید که با هویت محصولات چرمی همخوان و هماهنگ به نظر می‌رسد. تصویر سقف‌های کاذب و روشنایی‌های سقفی مخاطب را به ادامه سفر در طول بلند فروشگاه دعوت و تشویق می‌نماید.
2_11
تصویر شماره ۳: نمای فروشگاه از سنگ تراورتن چرمی با روحیه‌ای کلاسیک
3_9
تصویر شماره ۴: حک نام و لوگوی سازمانی در سنگ نشانی از اعتبار را تداعی می‌نماید.
4_7
تصویر شماره ۵: نمای طبقه اول فروشگاه
5_8
تصویر شماره ۶: نمایی از درون فروشگاه به بیرون در طبقه همکف
6_8

7_7