صفحه اصلی مقالات مجتمع تجاری apm

مجتمع تجاری apm

مجتمع تجاری apm
نویسنده : رضا فرشته خو 
در شهر پکن پایتخت چین منطقه‌ای وجود دارد به نام وانگ فوجینگ (wangfujing) که بازار و  قلب تپنده اقتصادی شهر می‌باشد. در این منطقه مانند بازار تهران ورود خودروها محدود شده است و خیابان‌های آن مملو از جمعیت پیاده می‌باشد. این منطقه انباشته و مالامال از مجتمع‌های تجاری گوناگون و رنگارنگ است. در این شماره به بررسی یکی از مدرنترین و جذاب‌ترین مجتمع‌های آن خواهم پرداخت.
مجتمع تجاری apm در شش طبقه تجاری و در دو برج اداری احداث گردیده است. طرح معماری داخلی آن بسیار مدرن بوده و طراح با استفاده هوشمندانه از خطوط نوری، رنگ‌های روشن، سطوح صیقلی و براق و فرم‌های سیال و قدرتمند به خلق فضایی بسیار زیبا و جذاب موفق شده است. (تصویر شماره ۱)
مسیرهای حرکتی افقی (راهروها) و عمودی (پله‌های برقی) بسیار قاطع و نمایان هستند. خطوط نور افقی تعریف متفاوتی از نمای داخلی ایجاد می‌نماید. فرم و پلان معماری آن مدرن است و خیلی از تقارن، خبری نیست. نمایشگرهای بزرگ تصاویر جذاب تبلیغاتی را در فضای Void مرکزی نمایش می‌دهند. استفاده از عناصر مدرن، شفاف و براق صحنه را برای حضور مشتریان و مراجعان مهیا می‌سازد. (حضور گسترده سطوح شیشه‌ای، براق و نور در تصویر شماره ۲ هویداست) در طبقه همکف Void مانند سایر مجتمع‌های تجاری فضای کافی‌شاپ و پذیرایی مقدم میهمانان را گرامی می‌دارد.
فرم‌های خاص و بسیار مدرن باجه‌های اطلاع‌رسانی و حضور گسترده علایم راهنمایی از آگاهی مدیران مجتمع به اهمیت راهنمایی صحیح مراجعان و تاثیر گسترده آن در رونق کسب و کار حکایت دارد. (تصویر شماره ۵) فرم‌هایی که حتی از طبقات دیگر قابل رویت می‌باشند (تصویر شماره ۶) از قدرت طراحی در سقف میدان مرکزی و راهروهای آن قدری کاسته شده است (تصاویر شماره ۷ و۸)
نوع قرارگیری دو سری پلکان برقی در دو Void متفاوت یکی به صورت سری و موازی و دیگری به صورت متقاطع تصاویر متنوع و متفاوتی را ایجاد می‌نمایند (تصویر شماره ۹)
در مجموع باید گفت که مجتمع تجاری apm به لحاظ طراحی معماری و معماری داخلی پیشرو و متمایز است نکته‌ای که نظر هر بیننده‌ای را در نگاه نخست به خود جلب و جذب می‌نماید.
  تصویر شماره ۱: نمایی از Void مرکزی مجتمع تجاری apm ـ حرکت قدرتمند خطوط نوری به همراه شفافیت و انعکاس گسترده سطوح نماهای داخلی بسیار جذاب و دلپذیر می‌نماید.
001
تصویر شماره ۲: حضور قدرتمند و نامتقارن پلکان برقی در یکسوی Void به همراه طول زیاد Void، پرسپکتیوی جذاب و دعوت‌کننده را خلق نموده است.
002
تصویر شماره ۳: سطوح براق و انعکاس مداوم سفیدی و نور
003
تصویر شماره ۴: فرم مدرن، نامتقارن و قدرتمند داخلی در این تصویر بسیار مشهود است.
004
تصویر شماره ۵: فرم باجه اطلاع‌رسانی بسیار مدرن و تا حدود فضایی است اگرچه عدم تمایز و تفاوت رنگی آن به کاهش دید و اثرگذاری آن انجامیده است.
005
تصویر شماره ۶: فرم خاص باجه‌های اطلاع‌رسانی حتی از طبقات پایین‌تر قابل رویت است. شماره طبقات بر روی بدنه‌های Void به شکلی زیبا طراحی و نمایش داده شده است.
006
تصویر شماره ۷: نمایی از سقف Void مرکزی که با توجه به مابقی تصاویر، قدری ساده می‌نماید.
007
تصویر شماره ۸: نمایی از راهروی یکی از طبقات نور یکدست و ارتفاع کم و طرح ناقص سقف کاذب، راهرو را بی‌رمق نموده است.
008
تصویر شماره ۹: طرح، فرم متقاطع و نوع خاص قرارگیری پله‌های برقی جذاب است.
009
تصویر شماره ۱۰: نمایی از ویترین فروشگاه G2000 در همکف و در مجاورت ورودی اصلی.
0101