صفحه اصلی مقالات مجتمع تجاری امارات

مجتمع تجاری امارات

مجتمع تجاری امارات
نویسنده : رضا فرشته خو 
Mall of the Emirates
شهر دبی دارای چند مجتمع تجاری معتبر و معروف است. از Dubail Mall گرفته که لقب بزرگترین مجتمع تجاری منطقه را به همراه مجاورت بلندترین برج دنیا برج الخلیفه با خود دارد تا City Center که هنوز پر رونق است. از مجتمع تجاری ابن بطوطه که به خاطر معماری تمدن های بزرگ از هند و چین گرفته تا ایران و اسپانیا مشهور است تا مجتمع تجاری امارات  هر یک مزیت رقابتی مخصوص به خود را دارا هستند.
در شماره های گذشته به بررسی Dubai Mall پرداخته شد و در این مقاله به بررسی مجتمع تجاری امارات Mall of the Emirates می پردازم.
شهرت مجتمع تجاری امارات بیشتر به خاطر طراحی و ساخت یک پیست اسکی سر پوشیده به عنوان فضای فراغتی و یک مزیت رقابتی ویژه می باشد. مردم امارات در کشور خود برای اولین بار در پیست اسکی سر پوشیده مجتمع تجاری امارات با برف و ورزشی به نام اسکی آشنا شدند.
مجتمع تجاری امارات شامل یک فضای تجاری گسترده، پیست اسکی سرپوشیده، هتل پنج ستاره Kempinski، سالن های سینما، فورت کورت و پارکینگ های وسیع می شود. تمامی این فضاها جذابیت خاص خود را به همراه دارند. معماری و معماری داخلی مجتمع تجاری امارات، از سبک کلاسیک پیروی می کند، در برخی از  فضاها کلاسیک عربی و در برخی از فضاها به کلاسیک اروپایی گرایش می یابد. مجتمع تجاری امارات شامل یک میدان اصلی فراخ و مرتفع و چند میدان دیگر می گردد. فضای میادین به خوبی در هماهنگی با مناسبت ها و اعیاد، حالت جشنواره ای به خود می گیرد.
(تصاویر ۰۱ و ۰۲  به خوبی نمای فضای میدان مرکزی را نمایش می دهند.)
00001

00002

(تصاویر ۰۳ و ۰۴: نمای درخت کریسمس به مناسب فرا رسیدن سال نو میلادی در فضای فراخ میدان مرکزی بر جذابیت جشنواره خرید زمستانی می افزاید.)
00003

00004

معماری داخلی فضاهای مشاعات بسیار تحت تاثیر تکرار المان های معماری هستند. در مجموع، جذابیت  پرسپکتیو در فضای معماری به خوبی رعایت شده است و افق دید در مسیرهای حرکتی جذاب می نماید.
(تصویر شماره پنج: تکرار طرح ستاره هشت پر نمادی از طرح معماری کلاسیک اسلامی در سقف تکرار می شود.) در برخی از راهروها فضای خالی میان طبقات Voidها بر جذابیت فضا می افزایند.
00005
(تصویر شماره شش: وجود پل های ارتباطی و ارتفاع بلند در راهروهای مشاعات فضای دلپذیری را فراهم نموده است)
00006
(تصویر شماره هفت: VOID گسترده در فضای طبقه اول ـ سمت راست راهروی طبقه همکف کاملا به فروشگاه زنجیره ای Correfour اختصاص یافته است که خود یکی از عوامل جذب خریداران به مجتمع تجاری امارات می باشد)
00007
گاهی از اوقات این تکرار المان های معماری، بیش از اندازه و خسته کننده به نظر می آیند.
(تصاویر شماره هشت و نه: به نظر می رسد تکرار بیش از اندازه المان های معماری، فضا را خسته کننده و ملال آور نموده است)
00008

00009

در طراحی محل قرارگیری دسترسی های عمودی بویژه پله های برقی، هوشمندی زیادی صرف شده است به گونه ای که در مسیرهای حرکتی شاهد پرسپکتیوهای بسیار جذاب هستیم.
(تصویر شماره ده: نمایی از حرکت شش دستگاه پله برقی که ارتباط میان ۴ طبقه تجاری را ممکن و میسر می سازد. این پرسپکتیو شاید یکی از جذاب ترین مناظر داخلی مجتمع تجاری امارات باشد.)
میادین کوچکتر هم کارکردهای خود را دارند و به شناسایی و یادآوری فضاهای مختلف این مجتمع تجاری بزرگ یاری می رسانند.
000010
(تصویر شماره یازده: تصویری از یک میدان غیر اصلی به همراه آبنمای زیبای آن) مسیرهای خروج به روشنی و وضوح در اختیار مشتریان است و دسترسی ایشان به روی وسایل حمل و نقل عمومی هدایت می شود.
000011
(تصویر شماره دوازده: علایم راهنمایی، مشتریان را به دسترسی به تاکسی راهنمایی می کنند)
000012
طرح معماری داخلی در بخش منتهی به پیست اسکی (SKi Dubai) مدرن تر است. رنگ های به کار رفته بیشتر سفید و سیاه هستند که با نور غالب آبی پشتیبانی می گردند و به نوعی حس سرمای فضا را افزایش می دهد.
(تصویر شماره سیزده: نمایی از پیست اسکی سر پوشیده ـSki Dubai همانطور که در تصویر مشاهده می شود نهایت دقت در طراحی جزییات داخلی به کار رفته است)
000013
وجود دسترسی های  عمودی (پله های برقی) و VOIDهای وسیع بر جذابیت فضا می افزاید و امکان دید میان طبقات را فراهم می نماید.
(تصویر شماره چهارده و پانزده: نماهایی جذاب، وسیع و یکپارچه از فضای داخلی مجتمع تجاری در مجاورت با پیست اسکی سر پوشیده مجتمع تجاری امارات)
000014

000015

سالن های سینمای Magic Planet، فورت کورت وسیع و هتل پنج ستاره از دیگر جذابیت های مجتمع تجاری امارات و تکمیل کننده رونق آن هستند.
(تصویر شماره شانزده: نمایی از ورودی سالن های سینمایی Magic Planet)
000016
(تصویرشماره هفده: نمایی از فورت کورت مجتمع تجاری امارات)
000017
(تصویر شماره هجده: نمایی از لابی هتل پنج ستاره Kempinski)
000018
مساحت اکثر فروشگاه ها در مجتمع تجاری امارات زیاد است و این امکان را فراهم می کند تا از ویترین های زیبا، جذاب و گسترده بهره مند شوند.
(تصاویر شماره نوزده و بیست: نمایی از ویترین های فروشگاه های بزرگ)
000019

000020

یکی دیگر از نکات جالب توجه در طراحی معماری داخلی مجتمع تجاری امارات، وجود عناصر و اشکال تکرار شونده درکف، سقف و نرده های آن است که خود به تمرکز هویت برند مجتمع تجاری امارات می انجامد.
(تصاویر شماره بیست و یک و بیست و دو: ستاره های هشت پر در اشکال گوناگون در سقف و در رنگ های گوناگون درکف لابی بخش ورودی هتل مجتمع تکرار گردیده اند)
000021

در پایان باید خاطر نشان ساخت که مجتمع تجاری امارات یکی از جذابیت های شهر دبی است که به خوبی مکان یابی، طراحی و ساخته شده است و مخاطبان و مراجعان فراوانی را از سراسر منطقه و دنیا به خود جذب می نماید.