صفحه اصلی اخبار و رویداد ها سخنرانی مهندس رضا فرشته خو در میزگرد تجارت طلایی – در تاریخ ۲۹ مرداد ماه سال نود و سه

سخنرانی مهندس رضا فرشته خو در میزگرد تجارت طلایی – در تاریخ ۲۹ مرداد ماه سال نود و سه

سخنرانی مهندس رضا فرشته خو در میزگرد تجارت طلایی – در تاریخ ۲۹ مرداد ماه سال نود و سه

امروزه شاهد ساخت و افتتاح مراکز خرید جدید در جای جای کشور هستیم که در نوع خود موید این است که از لحاظ ساخت و ساز در شرایط خوبی قرار داریم ولی متاسفانه اتفاقی که بعضا مراکز خرید را دچار مشکل می کند بحث بهره­برداری است که علمی نوین است و اکثر قریب به اتفاق مراکز خرید ما به نوعی با این مشکل دست به گریبان هستند.

به همین منظور ماهنامه تجارت طلایی به همت و میزبانی یکی از بزرگ­ترین مراکز خرید در حال ساخت کشور یعنی مجتمع چند­منظوره “مگا پارس” به عنوان اولین و بزرگ­ترین مرکز خرید سبز کشور، در ادامه سلسله میزگردهای ماهانه خود در تاریخ ۲۹ مرداد­ماه میزبان جمعی از مدیران ارشد برترین برندهای کشور در حوزه پوشاک، مبلمان، لوازم خانگی، لوازم الکترونیکی و موبایل، ساعت و… و تعدادی از کارفرمایان و مدیران مجتمع­های تجاری در حال ساخت یا بهره­برداری از شهرهای تهران، تبریز، قم و کیش بود تا اولویت­ها، پیش­نیازها و خواسته­های برندها را جهت حضور در مراکز خرید بررسی کنند. در واقع محور اصلی این میزگرد بر این اساس استوار بود که کارفرمایان مراکز تجاری باید چه موارد و استاندارد­هایی را در مراکز خرید رعایت کنند تا برندها بتوانند در آن مجتمع حضور پیدا کرده و فعالیت کنند. در همین خصوص برندها هر کدام ضمن معرفی زمینه­های فعالیت خود به برخی از چالش­های پیش رو جهت حضور در مراکز تجاری و راه­حل­های آن پرداختند که در ادامه قسمت­هایی از دیدگاه­های مدیران ارشد برندها و مراکز خرید از نظرتان می گذرد.

کاظم نور­محمدی(چرم درسا)

در حال حاضر در کشور شرایطی به وجود آمده است که تعداد مجتمع­های تجاری ساخته شده یا در حال ساخت را شاهد هستیم به طوری­ که حدود ۲۵۰ مجتمع تجاری در حال ساخت یا افتتاح هستند  که برخی از این مراکز خرید مطابق با استانداردهای بین­المللی ساخته شده­اند و برخی نه و موضوع مهمی که به نظر من مغفول مانده، این است که برای این تعداد مجتمع تجاری که به زودی در کشور افتتاح خواهند شد تعداد برند­هایی که در ایران وجود دارند بسیار کم است و این موضوع در مقوله
بهر­ه­برداری تاثیر بسیار منفی خواهد داشت.

در خصوص برند چرم درسا باید بگویم در حال حاضر حدود ۳۰ یا ۴۰ درصد فروش این برند صرف هزینه­های فروشگاهی می­شود که این رقم بسیار بالایی است و هر ساله در فروشگاه­هایی که تحت اجاره ماست صاحبان فضاهای تجاری به رقم اجاره خود اضافه می کنند و اگر بخواهد به همین روال پیش برود در آینده دچار چالش خواهیم شد، یعنی برندها دیگر نمی­توانند فعالیت کنند و فروشگاه­ها را خالی می­کنند. خواهش بنده از صاحبان مجتمع­های تجاری این است که به برندهایی که در ایران وجود دارند توجه ویژه­ای داشته باشند و برای حضورشان شرایط خاصی را به لحاظ اجاره، مشارکت یا مبالغ
پیش­پرداخت در نظر بگیرند. پیشنهادم این است که کارفرمایان مجتمع­های تجاری به صورت مشارکت با برندها کار خود را آغاز کنند تا هم برندها دچار چالش نشوند و هم مراکز تجاری رونق بگیرند.

·        تجارت طلایی: استاندارد برند درسا برای حضور در مجتمع­های تجاری هم به لحاظ متراژ هم به لحاظ فضا و پاخور چیست؟
استاندارد برند درسا به لحاظ متراژ این است که مساحت فروشگاه­ها ۱۰۰ تا ۱۵۰ متر باشد. از نظر فضای حضور نیز باید عرض کنم حضور و فعالیت برندهای دیگر در یک مرکز خرید برای ما جهت حضور بسیار مهم است زیرا ما معتقدیم فعالیت چندین برند موفق در یک مرکز خرید میزان مراجعه افراد و سهم آن مجموعه از بازار را افزایش می دهد. در اکثر مجتمع­های تجاری به لحاظ استاندارد نور و دکوراسیون داخلی و سرمایش و گرمایش و … استانداردها کمابیش رعایت می­شوند.

محسن همایونی (شهر چرم)

ما در حال گذر از یک عصر قدیمی تجارت به عصر جدید هستیم. وقتی از یک برند نام می بریم این برند از یک سری قابلیت­ها  و مزایا برخوردار است مثل گارانتی، خدمات، شعب گسترده، پوشش­هایی که با فروش کالا می­تواند برای بازار هدف خود داشته باشد و…، اما مهم­ترین آفتی که به برند­ها در
مجتمع­های تجاری وارد می­شود این است که در کنار برندها، فروشگاه­هایی کوچک قرار می گیرند که صاحبان و کسبه این فروشگاه­ها هیچ تعهد و ضمانتی برای فروش کالاهای خود ندارند و این تداخل سبب می­شود آن مجتمع نتواند از موفقیت لازم برخوردار باشد.

در یک مجتمع تجاری موفق برای حضور برندها باید تفکیک رسته شغلی صورت بگیرد و فضاهای تفریحی و پشتیبانی و خدماتی وجود داشته باشند. همچنین دکوراسیون داخلی، عریض و طویل بودن راهرو­ها و میزان نورگیری و… باید مطابق با استاندارد های بین­المللی باشد.

وجود فروشگاه­های کوچکی که برند نیستند و در کنار برند قرار می گیرند سبب می­شود مشتری نتواند مقایسه عادلانه­ای میان تنوع و کیفیت اجناس داشته باشد و همین عامل به آن برند لطمه وارد می کند­. افرادی که سیاست­گذار هستند در فروشگاه­های بزرگ و مجتمع­های تجاری حتما باید سعی کنند با برندها تعامل داشته باشد.

اگر مجتمع­های تجاری می خواهند موفق باشند حضور برند ها ۱۰۰ درصد لازم است و تفکیک رسته شغلی نیز خیلی مهم است.

شاهرخ کشاورز (ماهنامه تجارت طلایی)

این میز گرد به این منظور برگزار شده است که فاصله بین برند و کارفرما برداشته شود. همواره کارفرما برند را یک مشتری می­دیده اما باید به سمتی برویم که کارفرما و برند هر دو احساس کنند منافع مشترکی دارند و با هدف بهره­برداری در کنار هم گام بردارند نه در مقابل هم. شاید سال­ها طول بکشد که صنعت خرده­فروشی و بهره­برداری با رویکرد برندینگ در ایران به استاندارد­های جهانی نزدیک شود و یک مجموعه با ۱۰۰ درصد ظرفیت فروشگاهی و حضور برندها افتتاح شود ولی در حال حاضر اگر
۲۵ تا ۳۵ درصد فروشگاه­های یک مرکز خرید را  برندهای  معتبر تشکیل دهد سبب می­شود
مجتمع­های تجاری ما موفق شوند زیرا کسبه خوشنام نیز با توجه به حضور برندها ترغیب می­شوند تا در آن فضا سرمایه­گذاری کرده و به کسب و کار بپردازند.

حسین مهدی­زاده (من­تن)

حوزه پوشاک و برندینگ در ایران صنعت نوپایی است و راه درازی در پیش داریم ما در تولید به وجود ظرفیت و زیرساخت­هایی نیاز داریم. اگر ظرفیت تولید مازاد بر تقاضای بازار باشد، تولیدکننده همیشه متضرر است. الان در حوزه ساخت وساز مراکز تجاری ما با اشباع مراکز تجاری روبه­رو هستیم و این موضوع به این دلیل اتفاق افتاده که تقاضا با عرضه همخوانی ندارد و این سبب می­شود کارفرما و
بهره­بردار یا مغازه­دار متضرر شود. در کشور ترکیه به واسطه تعاملی که سازنده با برند­های معتبر کشورش برقرار می کند وقتی یک مجتمع تجاری می­خواهد به بهره­برداری برسد به اصطلاح تمام
چراغ­های فروشگاه­ها روشن است و مراکز خرید جدید در زمان افتتاح با حداکثر درصد ظرفیت فروشگاهی خود شروع به کار می کنند.

در واقع در ترکیه وقتی کلنگ احداث مرکز خریدی زده می­شود جایگاه برند در مجتمع مشخص
شده است و همه برندها می­دانند در کجای این مجتمع قرار دارند ولی در ایران متاسفانه هم مکان­یابی مراکز تجاری اشتباه است و بعضا در نقاط غیر­ضروری مجتمع تجاری احداث می­شود و هم هیچ فکری برای حضور برندها در مراکز تجاری نمی­شود. اگر اهداف احداث یک پروژه از قبل مشخص شده باشد برنامه­ریزی برای حضور یا عدم حضور برندها بهتر انجام می­گیرد. در برخی از پروژه­ها یک مغازه ۲۰متری در کنار یک فروشگاه ۴۰۰ متری احداث شده است که این دو با هم هیچ سنخیتی ندارند چرا این اتفاق می­افتد چون هدف سرمایه­گذار یا بهره بردار از احداث این سازه مشخص نیست.

در ایران مشکل اساسی این است که مثلا در حوزه پوشاک برندهای زیادی وجود ندارند که بتوانند فضای زیادی را پر کنند اگر هم به واسطه حضور برندهای خارجی این موضوع اتفاق بیفتد آن
قدرت اقتصادی وجود ندارد که بتواند همه برندها را پوشش دهد. به نظر من در کشور باید اول فرهنگ برندینگ ایجاد شود یعنی برندهای خارجی به ایران بیایند و کم­کم برندهای ایرانی در کنار اینها
رشد کنند و جایگزین آنها شوند.

شیرین شیری(طراح کیف و کفش برند مارک جی کوبس و سزار پاچیوتی و مرکز خرید سلفریجز لندن)

این میزگرد یک میهمان ویژه داشت؛ ایشان خانم شیرین شیری، طراح مد چندین کمپانی معروف پوشاک جهان بودند که در زمان برگزاری این میزگرد در ایران حضور داشتند و دعوت ماهنامه
تجارت طلایی را پذیرفتند تا پاسخگوی سوالاتی در خصوص فلسفه برندینگ و حضور برندهای معتبر جهانی پوشاک در مراکز خرید باشند.

تجارت طلایی: به عنوان یک طراح که در کشور انگلستان فعالیت دارید بفرمایید
برندهای خارجی براساس چه استانداردهایی در مراکز تجاری حضور پیدا می کنند؟

کشور انگلستان یکی از برترین­های مدلینگ اروپا و چهارمین کشور قدرتمند جهان در زمینه مدلینگ و فشن پوشاک است.

من بر اساس سابقه چندین سال اخیرم که در بزرگ­ترین مرکز تجاری مد و فشن برندهای انگلستان
به نام (selfridges) کار می­کنم، باید اشاره کنم در انگلستان در بحث برندینگ اولویت با برندهای انگلیسی است یعنی هیچ برندی در غرفه­های آنجا جای نمی­گیرد و سیستم مشارکتی که دوستان
اشاره کردند در آنجا وجود دارد به این معنا که این مرکز خرید محصولات برندهای بزرگ انگلستان را برای خودش خریداری می­کند و مثلا به برند الکساندر مکویین که بزرگ­ترین برند شناخته شده
در صنعت فشن انگلستان به حساب می آید،۲۰۰ متر غرفه اهدا می کند و ۲۰ درصد از فروش آن برند را در اختیار خود می گیرد و شرطی که می گذارد این است که تمام خرید­هایی که برای این
مرکز تجاری انجام می­شود مطابق با سلیقه مشتریان باشد.

کشور انگلستان ۱۸۶ برند ثبت شده دارد که صاحب سبک و جهانی هستند و در مقابل آنها برندهایی مانند زارا و برشکا به حساب نمی­آیند.

 به نظر من مهم­ترین موضوع برای حضور برندها در مجتمع­های تجاری ایران این است که بهره­برداران اجازه ندهند برندهای تقلبی در کنار برند­های ایرانی و برندهای خارجی اصلی، قرار بگیرند.

در مجتمع­های تجاری لندن برندهای متوسط در یک طبقه قرار دارند و نسبت به کیفیت و قیمت محصولات و برندها، طبقات مختلفی وجود دارند هر چه طبقات بالاتر بروید برندها گران تر هستند.

در ایران باید فرهنگ برندینگ و پس زدن جنس­های تقلبی به مردم آموزش داده شود.

پدرام الیکایی (نامداران)

خوشبختانه الکترونیک مشکلات پوشاک را ندارد به خاطر این­که کالاهایی که به فروش می­رسانیم اکثرا اصل هستند و خوشبختانه مصرف­کننده­ها به آن بینش رسیده­اند که تفاوت میان کالای الکترونیکی اورجینال و غیر­اورجینال را تشخیص دهند. ما در سال۸۶ که خرده­فروشی را شروع کردیم فهمیدیم خرده­فروشی در ایران مشکلات بزرگی دارد. هیچ­کس در این جلسه در خصوص مشکلات مالیاتی­، تحریم­ها و مشکلاتی که قانون برای خرده­فروشی ایجاد می­کند، صحبت نکرد.

ما در کشور مشکلاتی جدی در زمینه خرید و فروش محصولات داریم. چون قیمت دلار در قانون مشخص نیست ما هم نمی­توانیم به دارایی پاسخگو باشیم. حالا اگر هم این مشکلات حل شود می­توانیم بگوییم نبود برندها در ایران واقعا مسئله مهمی است و بسیاری از این مراکز خریدی که دوستان فرمودند، محکوم به نابودی هستند. در مورد خودمان باید بگویم با یک خرده فروش بزرگ خارجی بزرگ قرارداد بستیم و آن را به ایران آوردیم و به زودی یک فروشگاه ۱۰۰۰متری به نام “الکتروسیتی”  در مرکز خرید پالادیوم افتتاح می کنیم که انواع کالاها از بازی­های الکترونیکی تا موبایل، کامپیوتر و… را با تنوع بسیار بالا  پوشش خواهد داد و در دو، سه سال آینده به کالاهای دیگری نیز ورود
پیدا خواهیم کرد.

پیشنهاد من این است که اگر ما برندهای بزرگی در ایران داریم باید با برندهای بزرگ دنیا شریک شوند و از تجربیات آنها استفاده کنند چون به لحاظ علم خرده­فروشی در سطح بالایی قرار نداریم.

هر کدام از مراکز تجاری ایران اگر بتوانند فقط ۲ برند خارجی دیگر داشته باشند مطمئنا کنار آنها ۲۰برند داخلی دیگر رشد خواهند کرد. در کنار یک برند بزرگ خارجی است که برندهای داخلی
می­توانند رشد کنند زیرا همواره رقابت سالم عامل رشد و پیشرفت است.

رضا فرشته­خو (گدار توسعه)

ایران در یک وضعیت گذار به سر می­برد یعنی از یک تک­فروشی ساده به جایی رسیده­ایم که هر برندی شعب خود را افزایش می­دهد، فروشگاه­های زنجیره­ای دایر می­شود و مجتمع­های تجاری پرشماری
در جای جای کشور ساخته شده­اند، ولی باید توجه شود موفقیت پروژه­ها با تامین نظر مردم که خریداران نهایی هستند، تضمین می­شود.

از بابت رقابت برندها خیلی نگرانی وجود ندارد و رونق خرید وجود دارد ولی در نظر داشته باشیم
در فضای زندگی امروز نام برند یک نوع حلقه اعتماد است، یعنی کسی که تصمیم می گیرد از یک فروشگاه خاص یا برند خاصی خرید کند پس کیفیت خاصی مد نظرش است.

در خصوص فضاهای تجاری باید بگوییم وقتی این مقدار مجتمع تجاری در ایران و تهران ساخته
می­شود خیلی طبیعی است که ممکن است دیگر مراکز تجاری از بین بروند و موفق نشوند، دلیلی هم برای موفقیت آنها وجود ندارد. همه شهر­های مدرن دنیا شاید ۴ یا ۵ مجتمع تجاری موفق داشته باشند که شاخص هستند ولی در ایران بعضا بدون رعایت زیر­ساخت­های اصولی احداث و بهره­برداری همه کارفرمایان انتظار دارند شاخص­ترین پروژه شهرشان باشند که این توقع بسیار غیر­واقعی و دور از ذهن است.

باید در طراحی مجتمع­های تجاری حضور برندها و الزاماتشان لحاظ شود مثلا مبلمان یک متراژ فروشگاهی خاص با دکوراسیون خاص می­خواهند و فضایی مثل شهر کتاب یک نوع دیگر. مسیر­های حرکتی و عمق فروشگاهی باید مطابق با استاندارد­ها باشد و موتور توسعه مجتمع تجاری مشخص
شده باشد. برخی از سینما استفاده می­کنند، برخی از هایپرمارکت  و برخی از دیگر مولفه­ها؛ اینها همه مقوله­هایی است که در کنار هم به موفقیت یک مجتمع  تجاری می­انجامد.

غلامحسن ادریس­آبادی (نماینده ساعت دوکسا)

مشکل بزرگ ساعت در حال حاضر غیر اصل بودن ساعت­هایی است که در سطح کشور وجود دارند و
به گونه­ای است که ساعت­های تقلبی بیشتر از ساعت­های اصلی وارد می­شوند و مسئولان معتقدند اگر جلوی ورود آنها را بگیرند امکان دارد از راه قاچاق وارد شوند. این موضوع برای واردکنندگان ساعت­های اورجینال بسیار پر­ضرر است.

چراکه ما ساعتی را وارد می­کنیم که ۲۰ میلیون­، ۱۵ میلیون یا ۱۰ میلیون تومان قیمت دارد ولی
به دلیل عدم مدیریت صحیح در مراکز خرید، شاهد هستیم ساعت­فروشی که محصولات تقلبی و
غیر اصل می­فروشد در کنار ساعت­فروش اصل قرار می گیرد و همان ساعت­ها را با قیمت خیلی خیلی پایین­تر به فروش می­رسد که این بزرگ­ترین مشکل حضور برندهای اصیل ساعت در مراکز تجاری است.

مشکل دیگر برندها با سازندگان و مدیران مراکز تجاری است؛ سازندگان مجتمع­های تجاری پس از فروش فروشگاه­ها و اخذ وجه از فروشگاه­دار دیگر فراموش می­کنند سند ملک را در اختیار مالک
قرار دهند.

به نظر من سازندگان پس از ساخت و واگذاری و بهره­برداری باید بتوانند از برندها و کسبه خوشنامی که در آن مرکز حضور پیدا کرده­­اند و زحماتی که در روزهای ابتدایی برای افتتاح و پس از آن در جهت جذب مشتری و سهم بیشتر از بازار کشیده می­شود، صیانت کنند نه این­که کلیه زحمات را با بی­تفاوتی به ورطه نابودی بکشانند!

علیرضا رضاخانلو(نماینده رسمی ساعت­های ابرهارد و رومانسون)

به نظر بنده در ابتدا باید از سازندگان مراکز تجاری پرسیده شود برای ساخت پروژه از ابتدا تا انتها
چه مطالعاتی صورت گرفته؟

آیا ابزار­هایی که باید در اختیارشان باشد به لحاظ  منابع مالی، منابع انسانی، سخت­افزار و نرم­افزار و
هر آنچه که نیاز است واقعا پیش­بینی شده­ است؟ آیا نیاز­سنجی منطقه­ای صورت گرفته است؟ پاسخگویی به این پرسش­ها بسیاری از مشکلات مراکز تجاری را حل می کند چون اینها همه مشکلاتی است که در حین یا پایان کار با آنها برخورد خواهند کرد و سبب می­شود فعالیت برندی که خود را برای حضور در یک مجتمع تجاری آماده کرده است به تعویق بیفتد و حضور برندها  دستخوش تغییر شود.
عدم برنامه­ریزی صحیح برای حضور برندها در مراکز تجاری نیز از دیگر مشکلات است؛ مثلا
مراکز تجاری با متراژهای بسیار بالا در منطقه­ای از شهر ساخته می­شوند که در آن مناطق کشش خرید محصولات برندها وجود ندارد.

به نظر من اگر مراکز خرید بزرگ در نقاطی از شهر ساخته شوند که مردم قدرت خرید برندها را ندارند باید برنامه­ریزی­هایی صورت بگیرد که مجتمع­های تجاری مذکور عملکرد فرا­منطقه­ای داشته باشند یعنی با ایجاد جذابیت­های نو، بدیع و خلاقانه سعی در جذب بازدید­کننده ازهمه نقاط شهر و
حتی کشور شود.

ایوب دانشور ( مرکز خرید لاله­پارک تبریز)

مجتمع لاله­پارک تبریز افتخار دارد که در حال حاضر میزبان حدود ۱۲۰ برند معتبر ایرانی و جهانی است و گردهمایی این تعداد برند معتبر در کشور بی­نظیر است.

در جمع حاضر از یک طرف برندها حضور دارند، از یک طرف مجتمع­های تجاری که در حال ساخت هستند و از طرف دیگر مجتمع­های ساخته شده و در حال بهره­برداری که هر کدام مشکلات خاص خودشان را دارند. در خصوص موضوع برندینگ اگر بگویم خانه از پای بست ویران است بیراه نگفته­ام.
چطور می­شود کشوری با این عظمت و با این سابقه صنعت نتواند برند مطرح جهانی داشته باشد؟!

معضل بسیار بزرگ در حال حاضر این است که مجتمع­های تجاری چند­منظوره با همان قوانین پاساژها اداره می­شوند در حالی که این دو کاربری تجاری بسیار متفاوت هستند.

ما در مراکز تجاری بزرگ خود باید همه امکاناتی را که مورد نیاز یک خانواده است به او بدهیم
حتی خدمات کفاشی و کارواش.

شعار مرکز خرید لاله پارک “تفریح و حس خوب خرید” است زیرا معتقدیم کسی که به لاله­پارک مراجعه می­کند باید هم تفریح کند و هم خرید و هم یک روز کامل را در این مجتمع بگذراند.

مراکز خرید چند­منظوره باید با نیم­نگاهی به بحث گردشگری مدیریت شوند تا موفق باشند.

اگر برای یک مجتمع پیش از ساخت، مطالعه درستی انجام نشده باشد بدون شک محکوم به شکست خواهد بود.

و از سوی دیگر، اگر مراکز تجاری با دانش روز و کارآمد مدیریت شوند هیچ­گاه نگران کم شدن آن مراکز نخواهیم بود.

محمد کاظم ثابتی (مبلمان استقبال ترکیه)

استقبال ترکیه از سال ۲۰۰۱ وارد ایران شد­، ابتدا به ساکن به صورت سنتی فروشگاه­هایی را در ایران
به صورت نمایندگی در اختیار گرفت که توانست از طریق آن فروشگاه­ها مبلمان وارداتی را برای ایرانیان به نمایش بگذارد. به دلیل آن که تغییراتی در خواسته­های مشتریان با گذشت زمان به وجود آمد به این نتیجه رسیدیم که فروشگاه­هایی با متراژ بالا را به این کار اختصاص دهیم و از سه سال پیش در فضای ۳۰۰۰ متری یکی از مراکز تخصصی مبلمان در منطقه یافت­آباد نمایشگاه بزرگی برای بازدید و خرید تاسیس کردیم و به این نکته دست یافتیم که در تهران پتانسیل خوبی برای این کار وجود دارد.

به نظر من می­توان برای برندهای مبلمان در مجتمع­های تجاری بزرگ طبقات اختصاصی با متراژ فروشگاهی بالا در نظر گرفت و لزوما دلیلی هم ندارد که کل مرکز تجاری اختصاص به این صنعت داشته باشد. اتفاقا شاید شانس خرید برای مبلمان در مراکز خرید غیر­تخصصی و عمومی بیشتر نیز باشد.

امین سمیع­زاده (مرکز اپل ایران)

اپل در حال حاضر در سایر نقاط دنیا نیز نمایندگی نداشته و در همه جا به صورت رسمی و منسجم حضور دارد و پرسنلی که در آن فعالیت دارند، پرسنل رسمی اپل هستند.

در ارتباط با تقسیم کاری که در دنیا شکل گرفته است همچنان صنایع مغزافزاری و صنایعی که با فکر سر و کار دارد در دست کشورهای رده بالای جهان هستند و کارهای تولیدی و فیزیکی بر عهده کشورهایی است که هزینه تولید در آنجا پایین است مانند کشور چین.

از لحاظ اعتبار، برند اپل بعد از ۱۳ سال توانست برند  کوکاکولا را به زیر بکشد و به عنوان برند اول
در جهان مطرح شود.

بحث آی­تی در ایران بحث بسیار آشفته­ای است. متاسفانه نهاد و تشکلی منسجم و یکپارچه
وجود نداشته و صنف آی­تی را اتحادیه فناوران، اتحادیه صوتی و تصویری، اتحادیه مخابرات و
شورای عالی انفورماتیک و… در حال اداره و مدیریت­بخشی هستند و این چند­صدایی برای فعالان این صنف آزاردهنده است.

در موضوع ارزش و اعتبار برندها لازم است ذکر شود ممکن است مثلا در صنف پوشاک
گران­ترین برندها، با کیفیت­تر باشند ولی در صنف آی­تی چنین نیست و برندهای ارزانی مثل
برند DEII وجود دارد که بسیار شاخص­تر از برندهای دیگر است.

در حال مرکز اپل ایران با چند شعبه فروشگاهی کار می­کند و به صورت اولین شبکه زنجیره­ای در این صنف با برند اپل فعالیت خود را ادامه می­دهد.

در بحث کم و کیف مراکز تجاری این نکته حائز اهمیت است که در حال حاضر ارتباط برند و
مرکز تجاری، ارتباطی دو سویه و تعاملی است. در حال حاضر بخشی از اعتبار و رتبه­بندی مراکز مرتبط با برندهای حاضر و در حال فعالیت در آنجاست.

یکی از حلقه­های مفقوده در مراکز تجاری بحث وفاداری مشتریان و ایجاد شبکه­ای پویا و هم­افزا میان برندهای حاضر در مراکز است. متاسفانه مراکز تجاری توجهی ندارند که از کنار هم قرار دادن برندها طوری استفاده کنند که هر برند حضورش باعث تقویت دیگری شده و باعث رونقی نسبی برای فعالان و برندهای حاضر در مراکز شوند.

متاسفانه ما به مراکز تجاری نگاه سخت­افزاری داریم یعنی بسازیم، دیوار بکشیم و بفروشیم بدون آن­که به نیاز خریداران و بازدیدکنندگان توجهی داشته باشیم، در حالی­که باید کاری کنیم که در
مراکز تجاری از وجود بازدیدکنندگان نهایت استفاده را ببریم.

مسعود روحی (اروم ناب)

با وجود این که مراکز تجاری متعددی در ایران وجود دارند اما به نظر من اصلا عرضه خوبی برای حضور برندها در این مراکز وجود ندارد.

ما هلدینگی هستیم که آمادگی آوردن ۱۵ برند اروپایی و ترکیه­ای را داریم ولی هیچ مرکز تجاری
در حال حاضر استانداردهای حضور برندهای ما را ندارد.

در حال حاضر  برند “کوتون” توانایی این را دارد که فروشگاه ۲۵۰۰ متری داشته باشد که کمتر برندی در ایران این توانایی را ندارد.

ما مذاکرات زیادی را با مراکز تجاری داشته­ایم ولی در نهایت چون مراکز تجاری، قدر حضور برندها را
در مرکز خود نمی­دانند بنابراین تصمیم گرفتیم فروشگاهی جنب خیابان شریعتی دایر کنیم.

تا رابطه بین برند و مالک مرکز تجاری اصلاح نشود، مراکز تجاری ما موفق نخواهند بود، به همین خاطر برندها برای پیدا کردن مکان مناسب جهت فعالیت، معضل دارند.

برای حضور برندهای برتر در مراکز تجاری باید کارفرما زمانی که نقشه ساخت و ساز را در دست دارد وارد مذاکره شود و متناسب با نیاز برندها فضاسازی شود نه پس از پایان ساخت.

حامد المعی (ال جی)

برند ال­جی سال­هاست با توجه به پیشینه­ای که دارد وارد ایران شده است، اما متاسفانه برای حضور ما در برخی مراکز حمایت­های لازم انجام نشده است. ما بالاترین مبلغ اجاره­ها و رهن­ها را داده­ایم و
به لحاظ برند بودنمان جایگاهی را که باید و شاید داشته باشیم، نداشته­ایم و همین موضوع سبب
می­شود برندها از سرمایه­گذاری در مراکز تجاری دلزده شوند.

پیشنهاد من این است که سرمایه­گذاران مراکز تجاری برای حضور برندها تعامل بیشتری با آنها
داشته باشند و در پی این تعامل، تداوم حمایت­ها نیز وجود داشته باشد.

دهقان (مارال­چرم)

یکی از معضلات عدم حضور برندها در مراکز تجاری ایران این است که هزینه­ای که برند باید برای اجاره، خرید یا رهن یک فروشگاه پرداخت کند بسیار زیاد است، در حالی که همین متراژ فروشگاه­ها
در خیلی از مراکز تجاری جهان ارزان­تر در اختیار برند قرار می گیرند.

به نظر می­رسد اگر کارفرمایان بسته­های حمایتی مختلف، رهن و اجاره یا فروش را برای برندها در نظر بگیرند در جذب برند بسیار موفق خواهند بود.

محمدعلی نیلی (رستوران­های گالاردو و آلفا)

ما کار خود را ۱۵ سال پیش با ساخت­و­ساز و معماری آغاز کردیم و از ۵ یا ۶ سال پیش وارد موضوع مواد غذایی شدیم و در ابتدا فضای رستورانی داشتیم ولی بعد متوجه شدیم که حضور در فضاهای رستورانی مراکز تجاری به عنوان پشتیبان، کار حساب شده­ای را می­طلبد.

ما گروهی از محبوب­ترین و معروف­ترین برندهای غذایی را به تیم خود آورده­ و در قالب یک برند واحد شکل داده­ایم. ما با هر مجتمعی که وارد قرارداد می­شویم بر اساس نوع محصول ارائه شده در آن مرکز و به طور کلی نوع بازار هدف آن مجتمع تجاری، فضای فودکورتی را تعریف می­کنیم و متناسب با آن برندها را وارد می­کنیم و کلیه خدمات غذایی اعم از رستوران و فست فود و کافی­شاپ را در دست
می گیریم.

برای احداث فضای فودکورتی نیاز به تاسیسات خاصی است و باید خیلی قبل­تر از احداث فروشگاه­ها
در مورد آن فکر شود.

با این که در مراکز تجاری کشور فودکورت­های زیادی تعبیه شده است اما به نظر می­رسد خیلی با استانداردهای جهانی فاصله دارند.

مشکل ما این است که در اوایل کار، سازندگان و مالکان شعارهای خوبی می­دهند اما پس از چندی این شعارها به دست فراموشی سپرده می­شوند.

پیشنهاد من این است که در همه مراکز تجاری در حال ساخت از این قبیل میزگردها برگزار شود تا بتوان علاوه بر بالا بردن بینش و دانش اداره مراکز تجاری، به راهکارهای مفید دست پیدا کرد.

سام سلیمی (ثناگستر)

ما بخشی را در مجتمع­های تجاری در دست می­گیریم که زمان فراغتی را که خانواده­ها پس از خرید خود دارند، پر می­کند. ما مجتمع­های بولینگ را داریم که هم تفریحی هستند و هم ورزشی.
بولینگ یک ورزش خانوادگی و منحصر به فرد است، چون تنها ورزشی است که مجوز دارد به صورت مختلط و خانوادگی انجام شود.

در مجتمع­های تجاری همانطور که برای فودکورت فضایی پیش بینی می­شود باید برای تفریح مردم هم برنامه­ریزی شود. سالن بولینگ در طبقه آخر و طبقات پایین تمام مجتمع­های تجاری موفق دنیا
به چشم می­خورد، اما در ایران معمولا آخرین کاربری که بیکار مانده و به ذهنشان می­رسد
سالن بولینگ است، در حالی که سالن بولینگ هم مثل دیگر کاربری­ها به تجهیزات و تاسیسات خاصی نیاز دارد.

باید بگویم سرمایه گذاری در ورزش بولینگ بسیار توجیه پذیر­تر از برخی کاربری­های دیگر است چرا که بازگشت سرمایه با سرعت بیشتری انجام می­شود.

هاشم مهرزاد (چرم درسا)

مشکل خرده­فروشی همیشه در کشور وجود داشته است و ما درگیر آن هستیم. هر صاحب کسب و کاری که می خواهد وارد یک مجتمع تجاری شود خواسته­ها و استراتژی­هایی برای حضور در آن مرکز دارد که باید در یک حد معمول برای همه برندها رعایت شود؛ مثلا چقدر در ساخت بنا خلاقیت به کار رفته است؟ چقدر آرامش مشتریان در نظر گرفته شده است؟ دسترسی­ها به آن مجتمع چگونه است؟
آنچه به حضور برندها در مراکز تجاری کمک می­کند، نورپردازی مناسب مراکز خرید، داشتن پارکینگ، دسترسی­های مناسب و همه آنچه که در نهایت به آرامش­خاطر مشتری و بازدیدکننده کمک می­کند، است.

ثمین طلایی (پوشاک تیفی)

زمینه اصلی فعالیت ما برند پوشاک زنانه تیفی محصول لهستان است که در حال حاضر ۴ شعبه داریم. از ۳ سال پیش کار خود را با تیفی آغاز کردیم و به نوبه خود در این کار موفق هستیم ولی مشکلات بقیه مشکلات ما هم است.

سه سال پیش مرکز تجاری وجود نداشت که برای تیفی جایی داشته باشیم ولی امروز مراکز تجاری متعددی وجود دارند که می­توانند مکان خوبی برای برند ما باشند اما نحوه تعامل مرکز تجاری با
برند تیفی مناسب نبوده است.

متاسفانه تعدادی از کسانی که در ساخت و بهره­برداری مراکز تجاری فعالیت دارند، دانش مدرن واگذاری و بهره­برداری از مراکز تجاری را ندارند در حالی که کشور در حال گذار از این وضعیت است و کسانی در این راه موفق هستند که در مراکز تجاری خود استانداردهای روز دنیا را پیاده کنند. یکی از این استانداردها تشویق به حضور برندها در این مراکز است که با تعامل مالکان و برندها محقق
خواهد شد.

رضا فرشته­خو (گدار توسعه)

در جمع­بندی صحبت­های گفته شده باید بگویم در مجتمع­های تجاری هدف­گذاری بسیار مهم است. صاحبان مراکز تجاری آنقدر درگیر هستند که شاید نتوانند به این مسائل رسیدگی کنند، بنابراین نقش مشاوران در این مرحله پررنگ می­شود. این مشاوران هستند که باید با قدرت چانه­زنی، فرآیند ارتباط  کارفرما و برند را تسهیل کنند.

در پایان مراسم و با حضور مدیران ارشد و سهامداران و اعضای هیات­مدیره مجتمع چند­منظوره مگاپارس، این پروژه عظیم و شاخص که لقب اولین گرین­مال کشور را یدک می کشد به شکل مبسوط از نظر جانمایی جغرافیایی، معماری سبز در فضای شهری، معرفی پیمانکاران و شرکت­های مشاور و همکار، فلسفه برندینگ و نحوه فروش و بهره­برداری از طریق ویدئو پروژکتور به حاضران در جلسه معرفی شد.

ماهنامه تجارت طلایی به عنوان اولین و تنها نشریه تخصصی مراکز تجاری و برندهای برتر در کشور ضمن تشکر از حضور صمیمانه و ارزشمند برندهایی که در این مراسم به اشاعه فرهنگ صحیح

بهره­برداری از مراکز خرید با رویکرد برندینگ کمک کردند امید دارد بتواند با همراهی سایر برندها و کارفرمایان مراکز تجاری در سراسر کشور در مسیر ایجاد تعامل سازنده مابین برندها و مراکز تجاری و در زمینه ساخت و بهره­برداری از مراکز تجاری، قدمی هر چند کوچک ولی موثر را به سهم خود بردارد.

تصاویر جلسه

DSC_8265

DSC_8010

DSC_7940

DSC0180