سخنرانی مهندس رضا فرشته خو در میزگرد تجارت طلایی – در تاریخ ۲۹ مرداد ماه سال نود و سه
امروزه شاهد ساخت و افتتاح مراکز خرید جدید در جای جای کشور هستیم که در نوع خود موید این است که از لحاظ ساخت و ساز در شرایط خوبی قرار داریم ولی متاسفانه اتفاقی که بعضا مراکز خرید را دچار مشکل می کند بحث بهرهبرداری است که علمی نوین است و اکثر قریب به اتفاق مراکز خرید ما به نوعی با این مشکل دست به گریبان هستند.
به همین منظور ماهنامه تجارت طلایی به همت و میزبانی یکی از بزرگترین مراکز خرید در حال ساخت کشور یعنی مجتمع چندمنظوره “مگا پارس” به عنوان اولین و بزرگترین مرکز خرید سبز کشور، در ادامه سلسله میزگردهای ماهانه خود در تاریخ ۲۹ مردادماه میزبان جمعی از مدیران ارشد برترین برندهای کشور در حوزه پوشاک، مبلمان، لوازم خانگی، لوازم الکترونیکی و موبایل، ساعت و… و تعدادی از کارفرمایان و مدیران مجتمعهای تجاری در حال ساخت یا بهرهبرداری از شهرهای تهران، تبریز، قم و کیش بود تا اولویتها، پیشنیازها و خواستههای برندها را جهت حضور در مراکز خرید بررسی کنند. در واقع محور اصلی این میزگرد بر این اساس استوار بود که کارفرمایان مراکز تجاری باید چه موارد و استانداردهایی را در مراکز خرید رعایت کنند تا برندها بتوانند در آن مجتمع حضور پیدا کرده و فعالیت کنند. در همین خصوص برندها هر کدام ضمن معرفی زمینههای فعالیت خود به برخی از چالشهای پیش رو جهت حضور در مراکز تجاری و راهحلهای آن پرداختند که در ادامه قسمتهایی از دیدگاههای مدیران ارشد برندها و مراکز خرید از نظرتان می گذرد.
کاظم نورمحمدی(چرم درسا)
در حال حاضر در کشور شرایطی به وجود آمده است که تعداد مجتمعهای تجاری ساخته شده یا در حال ساخت را شاهد هستیم به طوری که حدود ۲۵۰ مجتمع تجاری در حال ساخت یا افتتاح هستند که برخی از این مراکز خرید مطابق با استانداردهای بینالمللی ساخته شدهاند و برخی نه و موضوع مهمی که به نظر من مغفول مانده، این است که برای این تعداد مجتمع تجاری که به زودی در کشور افتتاح خواهند شد تعداد برندهایی که در ایران وجود دارند بسیار کم است و این موضوع در مقوله
بهرهبرداری تاثیر بسیار منفی خواهد داشت.
در خصوص برند چرم درسا باید بگویم در حال حاضر حدود ۳۰ یا ۴۰ درصد فروش این برند صرف هزینههای فروشگاهی میشود که این رقم بسیار بالایی است و هر ساله در فروشگاههایی که تحت اجاره ماست صاحبان فضاهای تجاری به رقم اجاره خود اضافه می کنند و اگر بخواهد به همین روال پیش برود در آینده دچار چالش خواهیم شد، یعنی برندها دیگر نمیتوانند فعالیت کنند و فروشگاهها را خالی میکنند. خواهش بنده از صاحبان مجتمعهای تجاری این است که به برندهایی که در ایران وجود دارند توجه ویژهای داشته باشند و برای حضورشان شرایط خاصی را به لحاظ اجاره، مشارکت یا مبالغ
پیشپرداخت در نظر بگیرند. پیشنهادم این است که کارفرمایان مجتمعهای تجاری به صورت مشارکت با برندها کار خود را آغاز کنند تا هم برندها دچار چالش نشوند و هم مراکز تجاری رونق بگیرند.
· تجارت طلایی: استاندارد برند درسا برای حضور در مجتمعهای تجاری هم به لحاظ متراژ هم به لحاظ فضا و پاخور چیست؟
استاندارد برند درسا به لحاظ متراژ این است که مساحت فروشگاهها ۱۰۰ تا ۱۵۰ متر باشد. از نظر فضای حضور نیز باید عرض کنم حضور و فعالیت برندهای دیگر در یک مرکز خرید برای ما جهت حضور بسیار مهم است زیرا ما معتقدیم فعالیت چندین برند موفق در یک مرکز خرید میزان مراجعه افراد و سهم آن مجموعه از بازار را افزایش می دهد. در اکثر مجتمعهای تجاری به لحاظ استاندارد نور و دکوراسیون داخلی و سرمایش و گرمایش و … استانداردها کمابیش رعایت میشوند.
محسن همایونی (شهر چرم)
ما در حال گذر از یک عصر قدیمی تجارت به عصر جدید هستیم. وقتی از یک برند نام می بریم این برند از یک سری قابلیتها و مزایا برخوردار است مثل گارانتی، خدمات، شعب گسترده، پوششهایی که با فروش کالا میتواند برای بازار هدف خود داشته باشد و…، اما مهمترین آفتی که به برندها در
مجتمعهای تجاری وارد میشود این است که در کنار برندها، فروشگاههایی کوچک قرار می گیرند که صاحبان و کسبه این فروشگاهها هیچ تعهد و ضمانتی برای فروش کالاهای خود ندارند و این تداخل سبب میشود آن مجتمع نتواند از موفقیت لازم برخوردار باشد.
در یک مجتمع تجاری موفق برای حضور برندها باید تفکیک رسته شغلی صورت بگیرد و فضاهای تفریحی و پشتیبانی و خدماتی وجود داشته باشند. همچنین دکوراسیون داخلی، عریض و طویل بودن راهروها و میزان نورگیری و… باید مطابق با استاندارد های بینالمللی باشد.
وجود فروشگاههای کوچکی که برند نیستند و در کنار برند قرار می گیرند سبب میشود مشتری نتواند مقایسه عادلانهای میان تنوع و کیفیت اجناس داشته باشد و همین عامل به آن برند لطمه وارد می کند. افرادی که سیاستگذار هستند در فروشگاههای بزرگ و مجتمعهای تجاری حتما باید سعی کنند با برندها تعامل داشته باشد.
اگر مجتمعهای تجاری می خواهند موفق باشند حضور برند ها ۱۰۰ درصد لازم است و تفکیک رسته شغلی نیز خیلی مهم است.
شاهرخ کشاورز (ماهنامه تجارت طلایی)
این میز گرد به این منظور برگزار شده است که فاصله بین برند و کارفرما برداشته شود. همواره کارفرما برند را یک مشتری میدیده اما باید به سمتی برویم که کارفرما و برند هر دو احساس کنند منافع مشترکی دارند و با هدف بهرهبرداری در کنار هم گام بردارند نه در مقابل هم. شاید سالها طول بکشد که صنعت خردهفروشی و بهرهبرداری با رویکرد برندینگ در ایران به استانداردهای جهانی نزدیک شود و یک مجموعه با ۱۰۰ درصد ظرفیت فروشگاهی و حضور برندها افتتاح شود ولی در حال حاضر اگر
۲۵ تا ۳۵ درصد فروشگاههای یک مرکز خرید را برندهای معتبر تشکیل دهد سبب میشود
مجتمعهای تجاری ما موفق شوند زیرا کسبه خوشنام نیز با توجه به حضور برندها ترغیب میشوند تا در آن فضا سرمایهگذاری کرده و به کسب و کار بپردازند.
حسین مهدیزاده (منتن)
حوزه پوشاک و برندینگ در ایران صنعت نوپایی است و راه درازی در پیش داریم ما در تولید به وجود ظرفیت و زیرساختهایی نیاز داریم. اگر ظرفیت تولید مازاد بر تقاضای بازار باشد، تولیدکننده همیشه متضرر است. الان در حوزه ساخت وساز مراکز تجاری ما با اشباع مراکز تجاری روبهرو هستیم و این موضوع به این دلیل اتفاق افتاده که تقاضا با عرضه همخوانی ندارد و این سبب میشود کارفرما و
بهرهبردار یا مغازهدار متضرر شود. در کشور ترکیه به واسطه تعاملی که سازنده با برندهای معتبر کشورش برقرار می کند وقتی یک مجتمع تجاری میخواهد به بهرهبرداری برسد به اصطلاح تمام
چراغهای فروشگاهها روشن است و مراکز خرید جدید در زمان افتتاح با حداکثر درصد ظرفیت فروشگاهی خود شروع به کار می کنند.
در واقع در ترکیه وقتی کلنگ احداث مرکز خریدی زده میشود جایگاه برند در مجتمع مشخص
شده است و همه برندها میدانند در کجای این مجتمع قرار دارند ولی در ایران متاسفانه هم مکانیابی مراکز تجاری اشتباه است و بعضا در نقاط غیرضروری مجتمع تجاری احداث میشود و هم هیچ فکری برای حضور برندها در مراکز تجاری نمیشود. اگر اهداف احداث یک پروژه از قبل مشخص شده باشد برنامهریزی برای حضور یا عدم حضور برندها بهتر انجام میگیرد. در برخی از پروژهها یک مغازه ۲۰متری در کنار یک فروشگاه ۴۰۰ متری احداث شده است که این دو با هم هیچ سنخیتی ندارند چرا این اتفاق میافتد چون هدف سرمایهگذار یا بهره بردار از احداث این سازه مشخص نیست.
در ایران مشکل اساسی این است که مثلا در حوزه پوشاک برندهای زیادی وجود ندارند که بتوانند فضای زیادی را پر کنند اگر هم به واسطه حضور برندهای خارجی این موضوع اتفاق بیفتد آن
قدرت اقتصادی وجود ندارد که بتواند همه برندها را پوشش دهد. به نظر من در کشور باید اول فرهنگ برندینگ ایجاد شود یعنی برندهای خارجی به ایران بیایند و کمکم برندهای ایرانی در کنار اینها
رشد کنند و جایگزین آنها شوند.
شیرین شیری(طراح کیف و کفش برند مارک جی کوبس و سزار پاچیوتی و مرکز خرید سلفریجز لندن)
این میزگرد یک میهمان ویژه داشت؛ ایشان خانم شیرین شیری، طراح مد چندین کمپانی معروف پوشاک جهان بودند که در زمان برگزاری این میزگرد در ایران حضور داشتند و دعوت ماهنامه
تجارت طلایی را پذیرفتند تا پاسخگوی سوالاتی در خصوص فلسفه برندینگ و حضور برندهای معتبر جهانی پوشاک در مراکز خرید باشند.
تجارت طلایی: به عنوان یک طراح که در کشور انگلستان فعالیت دارید بفرمایید
برندهای خارجی براساس چه استانداردهایی در مراکز تجاری حضور پیدا می کنند؟
کشور انگلستان یکی از برترینهای مدلینگ اروپا و چهارمین کشور قدرتمند جهان در زمینه مدلینگ و فشن پوشاک است.
من بر اساس سابقه چندین سال اخیرم که در بزرگترین مرکز تجاری مد و فشن برندهای انگلستان
به نام (selfridges) کار میکنم، باید اشاره کنم در انگلستان در بحث برندینگ اولویت با برندهای انگلیسی است یعنی هیچ برندی در غرفههای آنجا جای نمیگیرد و سیستم مشارکتی که دوستان
اشاره کردند در آنجا وجود دارد به این معنا که این مرکز خرید محصولات برندهای بزرگ انگلستان را برای خودش خریداری میکند و مثلا به برند الکساندر مکویین که بزرگترین برند شناخته شده
در صنعت فشن انگلستان به حساب می آید،۲۰۰ متر غرفه اهدا می کند و ۲۰ درصد از فروش آن برند را در اختیار خود می گیرد و شرطی که می گذارد این است که تمام خریدهایی که برای این
مرکز تجاری انجام میشود مطابق با سلیقه مشتریان باشد.
کشور انگلستان ۱۸۶ برند ثبت شده دارد که صاحب سبک و جهانی هستند و در مقابل آنها برندهایی مانند زارا و برشکا به حساب نمیآیند.
به نظر من مهمترین موضوع برای حضور برندها در مجتمعهای تجاری ایران این است که بهرهبرداران اجازه ندهند برندهای تقلبی در کنار برندهای ایرانی و برندهای خارجی اصلی، قرار بگیرند.
در مجتمعهای تجاری لندن برندهای متوسط در یک طبقه قرار دارند و نسبت به کیفیت و قیمت محصولات و برندها، طبقات مختلفی وجود دارند هر چه طبقات بالاتر بروید برندها گران تر هستند.
در ایران باید فرهنگ برندینگ و پس زدن جنسهای تقلبی به مردم آموزش داده شود.
پدرام الیکایی (نامداران)
خوشبختانه الکترونیک مشکلات پوشاک را ندارد به خاطر اینکه کالاهایی که به فروش میرسانیم اکثرا اصل هستند و خوشبختانه مصرفکنندهها به آن بینش رسیدهاند که تفاوت میان کالای الکترونیکی اورجینال و غیراورجینال را تشخیص دهند. ما در سال۸۶ که خردهفروشی را شروع کردیم فهمیدیم خردهفروشی در ایران مشکلات بزرگی دارد. هیچکس در این جلسه در خصوص مشکلات مالیاتی، تحریمها و مشکلاتی که قانون برای خردهفروشی ایجاد میکند، صحبت نکرد.
ما در کشور مشکلاتی جدی در زمینه خرید و فروش محصولات داریم. چون قیمت دلار در قانون مشخص نیست ما هم نمیتوانیم به دارایی پاسخگو باشیم. حالا اگر هم این مشکلات حل شود میتوانیم بگوییم نبود برندها در ایران واقعا مسئله مهمی است و بسیاری از این مراکز خریدی که دوستان فرمودند، محکوم به نابودی هستند. در مورد خودمان باید بگویم با یک خرده فروش بزرگ خارجی بزرگ قرارداد بستیم و آن را به ایران آوردیم و به زودی یک فروشگاه ۱۰۰۰متری به نام “الکتروسیتی” در مرکز خرید پالادیوم افتتاح می کنیم که انواع کالاها از بازیهای الکترونیکی تا موبایل، کامپیوتر و… را با تنوع بسیار بالا پوشش خواهد داد و در دو، سه سال آینده به کالاهای دیگری نیز ورود
پیدا خواهیم کرد.
پیشنهاد من این است که اگر ما برندهای بزرگی در ایران داریم باید با برندهای بزرگ دنیا شریک شوند و از تجربیات آنها استفاده کنند چون به لحاظ علم خردهفروشی در سطح بالایی قرار نداریم.
هر کدام از مراکز تجاری ایران اگر بتوانند فقط ۲ برند خارجی دیگر داشته باشند مطمئنا کنار آنها ۲۰برند داخلی دیگر رشد خواهند کرد. در کنار یک برند بزرگ خارجی است که برندهای داخلی
میتوانند رشد کنند زیرا همواره رقابت سالم عامل رشد و پیشرفت است.
رضا فرشتهخو (گدار توسعه)
ایران در یک وضعیت گذار به سر میبرد یعنی از یک تکفروشی ساده به جایی رسیدهایم که هر برندی شعب خود را افزایش میدهد، فروشگاههای زنجیرهای دایر میشود و مجتمعهای تجاری پرشماری
در جای جای کشور ساخته شدهاند، ولی باید توجه شود موفقیت پروژهها با تامین نظر مردم که خریداران نهایی هستند، تضمین میشود.
از بابت رقابت برندها خیلی نگرانی وجود ندارد و رونق خرید وجود دارد ولی در نظر داشته باشیم
در فضای زندگی امروز نام برند یک نوع حلقه اعتماد است، یعنی کسی که تصمیم می گیرد از یک فروشگاه خاص یا برند خاصی خرید کند پس کیفیت خاصی مد نظرش است.
در خصوص فضاهای تجاری باید بگوییم وقتی این مقدار مجتمع تجاری در ایران و تهران ساخته
میشود خیلی طبیعی است که ممکن است دیگر مراکز تجاری از بین بروند و موفق نشوند، دلیلی هم برای موفقیت آنها وجود ندارد. همه شهرهای مدرن دنیا شاید ۴ یا ۵ مجتمع تجاری موفق داشته باشند که شاخص هستند ولی در ایران بعضا بدون رعایت زیرساختهای اصولی احداث و بهرهبرداری همه کارفرمایان انتظار دارند شاخصترین پروژه شهرشان باشند که این توقع بسیار غیرواقعی و دور از ذهن است.
باید در طراحی مجتمعهای تجاری حضور برندها و الزاماتشان لحاظ شود مثلا مبلمان یک متراژ فروشگاهی خاص با دکوراسیون خاص میخواهند و فضایی مثل شهر کتاب یک نوع دیگر. مسیرهای حرکتی و عمق فروشگاهی باید مطابق با استانداردها باشد و موتور توسعه مجتمع تجاری مشخص
شده باشد. برخی از سینما استفاده میکنند، برخی از هایپرمارکت و برخی از دیگر مولفهها؛ اینها همه مقولههایی است که در کنار هم به موفقیت یک مجتمع تجاری میانجامد.
غلامحسن ادریسآبادی (نماینده ساعت دوکسا)
مشکل بزرگ ساعت در حال حاضر غیر اصل بودن ساعتهایی است که در سطح کشور وجود دارند و
به گونهای است که ساعتهای تقلبی بیشتر از ساعتهای اصلی وارد میشوند و مسئولان معتقدند اگر جلوی ورود آنها را بگیرند امکان دارد از راه قاچاق وارد شوند. این موضوع برای واردکنندگان ساعتهای اورجینال بسیار پرضرر است.
چراکه ما ساعتی را وارد میکنیم که ۲۰ میلیون، ۱۵ میلیون یا ۱۰ میلیون تومان قیمت دارد ولی
به دلیل عدم مدیریت صحیح در مراکز خرید، شاهد هستیم ساعتفروشی که محصولات تقلبی و
غیر اصل میفروشد در کنار ساعتفروش اصل قرار می گیرد و همان ساعتها را با قیمت خیلی خیلی پایینتر به فروش میرسد که این بزرگترین مشکل حضور برندهای اصیل ساعت در مراکز تجاری است.
مشکل دیگر برندها با سازندگان و مدیران مراکز تجاری است؛ سازندگان مجتمعهای تجاری پس از فروش فروشگاهها و اخذ وجه از فروشگاهدار دیگر فراموش میکنند سند ملک را در اختیار مالک
قرار دهند.
به نظر من سازندگان پس از ساخت و واگذاری و بهرهبرداری باید بتوانند از برندها و کسبه خوشنامی که در آن مرکز حضور پیدا کردهاند و زحماتی که در روزهای ابتدایی برای افتتاح و پس از آن در جهت جذب مشتری و سهم بیشتر از بازار کشیده میشود، صیانت کنند نه اینکه کلیه زحمات را با بیتفاوتی به ورطه نابودی بکشانند!
علیرضا رضاخانلو(نماینده رسمی ساعتهای ابرهارد و رومانسون)
به نظر بنده در ابتدا باید از سازندگان مراکز تجاری پرسیده شود برای ساخت پروژه از ابتدا تا انتها
چه مطالعاتی صورت گرفته؟
آیا ابزارهایی که باید در اختیارشان باشد به لحاظ منابع مالی، منابع انسانی، سختافزار و نرمافزار و
هر آنچه که نیاز است واقعا پیشبینی شده است؟ آیا نیازسنجی منطقهای صورت گرفته است؟ پاسخگویی به این پرسشها بسیاری از مشکلات مراکز تجاری را حل می کند چون اینها همه مشکلاتی است که در حین یا پایان کار با آنها برخورد خواهند کرد و سبب میشود فعالیت برندی که خود را برای حضور در یک مجتمع تجاری آماده کرده است به تعویق بیفتد و حضور برندها دستخوش تغییر شود.
عدم برنامهریزی صحیح برای حضور برندها در مراکز تجاری نیز از دیگر مشکلات است؛ مثلا
مراکز تجاری با متراژهای بسیار بالا در منطقهای از شهر ساخته میشوند که در آن مناطق کشش خرید محصولات برندها وجود ندارد.
به نظر من اگر مراکز خرید بزرگ در نقاطی از شهر ساخته شوند که مردم قدرت خرید برندها را ندارند باید برنامهریزیهایی صورت بگیرد که مجتمعهای تجاری مذکور عملکرد فرامنطقهای داشته باشند یعنی با ایجاد جذابیتهای نو، بدیع و خلاقانه سعی در جذب بازدیدکننده ازهمه نقاط شهر و
حتی کشور شود.
ایوب دانشور ( مرکز خرید لالهپارک تبریز)
مجتمع لالهپارک تبریز افتخار دارد که در حال حاضر میزبان حدود ۱۲۰ برند معتبر ایرانی و جهانی است و گردهمایی این تعداد برند معتبر در کشور بینظیر است.
در جمع حاضر از یک طرف برندها حضور دارند، از یک طرف مجتمعهای تجاری که در حال ساخت هستند و از طرف دیگر مجتمعهای ساخته شده و در حال بهرهبرداری که هر کدام مشکلات خاص خودشان را دارند. در خصوص موضوع برندینگ اگر بگویم خانه از پای بست ویران است بیراه نگفتهام.
چطور میشود کشوری با این عظمت و با این سابقه صنعت نتواند برند مطرح جهانی داشته باشد؟!
معضل بسیار بزرگ در حال حاضر این است که مجتمعهای تجاری چندمنظوره با همان قوانین پاساژها اداره میشوند در حالی که این دو کاربری تجاری بسیار متفاوت هستند.
ما در مراکز تجاری بزرگ خود باید همه امکاناتی را که مورد نیاز یک خانواده است به او بدهیم
حتی خدمات کفاشی و کارواش.
شعار مرکز خرید لاله پارک “تفریح و حس خوب خرید” است زیرا معتقدیم کسی که به لالهپارک مراجعه میکند باید هم تفریح کند و هم خرید و هم یک روز کامل را در این مجتمع بگذراند.
مراکز خرید چندمنظوره باید با نیمنگاهی به بحث گردشگری مدیریت شوند تا موفق باشند.
اگر برای یک مجتمع پیش از ساخت، مطالعه درستی انجام نشده باشد بدون شک محکوم به شکست خواهد بود.
و از سوی دیگر، اگر مراکز تجاری با دانش روز و کارآمد مدیریت شوند هیچگاه نگران کم شدن آن مراکز نخواهیم بود.
محمد کاظم ثابتی (مبلمان استقبال ترکیه)
استقبال ترکیه از سال ۲۰۰۱ وارد ایران شد، ابتدا به ساکن به صورت سنتی فروشگاههایی را در ایران
به صورت نمایندگی در اختیار گرفت که توانست از طریق آن فروشگاهها مبلمان وارداتی را برای ایرانیان به نمایش بگذارد. به دلیل آن که تغییراتی در خواستههای مشتریان با گذشت زمان به وجود آمد به این نتیجه رسیدیم که فروشگاههایی با متراژ بالا را به این کار اختصاص دهیم و از سه سال پیش در فضای ۳۰۰۰ متری یکی از مراکز تخصصی مبلمان در منطقه یافتآباد نمایشگاه بزرگی برای بازدید و خرید تاسیس کردیم و به این نکته دست یافتیم که در تهران پتانسیل خوبی برای این کار وجود دارد.
به نظر من میتوان برای برندهای مبلمان در مجتمعهای تجاری بزرگ طبقات اختصاصی با متراژ فروشگاهی بالا در نظر گرفت و لزوما دلیلی هم ندارد که کل مرکز تجاری اختصاص به این صنعت داشته باشد. اتفاقا شاید شانس خرید برای مبلمان در مراکز خرید غیرتخصصی و عمومی بیشتر نیز باشد.
امین سمیعزاده (مرکز اپل ایران)
اپل در حال حاضر در سایر نقاط دنیا نیز نمایندگی نداشته و در همه جا به صورت رسمی و منسجم حضور دارد و پرسنلی که در آن فعالیت دارند، پرسنل رسمی اپل هستند.
در ارتباط با تقسیم کاری که در دنیا شکل گرفته است همچنان صنایع مغزافزاری و صنایعی که با فکر سر و کار دارد در دست کشورهای رده بالای جهان هستند و کارهای تولیدی و فیزیکی بر عهده کشورهایی است که هزینه تولید در آنجا پایین است مانند کشور چین.
از لحاظ اعتبار، برند اپل بعد از ۱۳ سال توانست برند کوکاکولا را به زیر بکشد و به عنوان برند اول
در جهان مطرح شود.
بحث آیتی در ایران بحث بسیار آشفتهای است. متاسفانه نهاد و تشکلی منسجم و یکپارچه
وجود نداشته و صنف آیتی را اتحادیه فناوران، اتحادیه صوتی و تصویری، اتحادیه مخابرات و
شورای عالی انفورماتیک و… در حال اداره و مدیریتبخشی هستند و این چندصدایی برای فعالان این صنف آزاردهنده است.
در موضوع ارزش و اعتبار برندها لازم است ذکر شود ممکن است مثلا در صنف پوشاک
گرانترین برندها، با کیفیتتر باشند ولی در صنف آیتی چنین نیست و برندهای ارزانی مثل
برند DEII وجود دارد که بسیار شاخصتر از برندهای دیگر است.
در حال مرکز اپل ایران با چند شعبه فروشگاهی کار میکند و به صورت اولین شبکه زنجیرهای در این صنف با برند اپل فعالیت خود را ادامه میدهد.
در بحث کم و کیف مراکز تجاری این نکته حائز اهمیت است که در حال حاضر ارتباط برند و
مرکز تجاری، ارتباطی دو سویه و تعاملی است. در حال حاضر بخشی از اعتبار و رتبهبندی مراکز مرتبط با برندهای حاضر و در حال فعالیت در آنجاست.
یکی از حلقههای مفقوده در مراکز تجاری بحث وفاداری مشتریان و ایجاد شبکهای پویا و همافزا میان برندهای حاضر در مراکز است. متاسفانه مراکز تجاری توجهی ندارند که از کنار هم قرار دادن برندها طوری استفاده کنند که هر برند حضورش باعث تقویت دیگری شده و باعث رونقی نسبی برای فعالان و برندهای حاضر در مراکز شوند.
متاسفانه ما به مراکز تجاری نگاه سختافزاری داریم یعنی بسازیم، دیوار بکشیم و بفروشیم بدون آنکه به نیاز خریداران و بازدیدکنندگان توجهی داشته باشیم، در حالیکه باید کاری کنیم که در
مراکز تجاری از وجود بازدیدکنندگان نهایت استفاده را ببریم.
مسعود روحی (اروم ناب)
با وجود این که مراکز تجاری متعددی در ایران وجود دارند اما به نظر من اصلا عرضه خوبی برای حضور برندها در این مراکز وجود ندارد.
ما هلدینگی هستیم که آمادگی آوردن ۱۵ برند اروپایی و ترکیهای را داریم ولی هیچ مرکز تجاری
در حال حاضر استانداردهای حضور برندهای ما را ندارد.
در حال حاضر برند “کوتون” توانایی این را دارد که فروشگاه ۲۵۰۰ متری داشته باشد که کمتر برندی در ایران این توانایی را ندارد.
ما مذاکرات زیادی را با مراکز تجاری داشتهایم ولی در نهایت چون مراکز تجاری، قدر حضور برندها را
در مرکز خود نمیدانند بنابراین تصمیم گرفتیم فروشگاهی جنب خیابان شریعتی دایر کنیم.
تا رابطه بین برند و مالک مرکز تجاری اصلاح نشود، مراکز تجاری ما موفق نخواهند بود، به همین خاطر برندها برای پیدا کردن مکان مناسب جهت فعالیت، معضل دارند.
برای حضور برندهای برتر در مراکز تجاری باید کارفرما زمانی که نقشه ساخت و ساز را در دست دارد وارد مذاکره شود و متناسب با نیاز برندها فضاسازی شود نه پس از پایان ساخت.
حامد المعی (ال جی)
برند الجی سالهاست با توجه به پیشینهای که دارد وارد ایران شده است، اما متاسفانه برای حضور ما در برخی مراکز حمایتهای لازم انجام نشده است. ما بالاترین مبلغ اجارهها و رهنها را دادهایم و
به لحاظ برند بودنمان جایگاهی را که باید و شاید داشته باشیم، نداشتهایم و همین موضوع سبب
میشود برندها از سرمایهگذاری در مراکز تجاری دلزده شوند.
پیشنهاد من این است که سرمایهگذاران مراکز تجاری برای حضور برندها تعامل بیشتری با آنها
داشته باشند و در پی این تعامل، تداوم حمایتها نیز وجود داشته باشد.
دهقان (مارالچرم)
یکی از معضلات عدم حضور برندها در مراکز تجاری ایران این است که هزینهای که برند باید برای اجاره، خرید یا رهن یک فروشگاه پرداخت کند بسیار زیاد است، در حالی که همین متراژ فروشگاهها
در خیلی از مراکز تجاری جهان ارزانتر در اختیار برند قرار می گیرند.
به نظر میرسد اگر کارفرمایان بستههای حمایتی مختلف، رهن و اجاره یا فروش را برای برندها در نظر بگیرند در جذب برند بسیار موفق خواهند بود.
محمدعلی نیلی (رستورانهای گالاردو و آلفا)
ما کار خود را ۱۵ سال پیش با ساختوساز و معماری آغاز کردیم و از ۵ یا ۶ سال پیش وارد موضوع مواد غذایی شدیم و در ابتدا فضای رستورانی داشتیم ولی بعد متوجه شدیم که حضور در فضاهای رستورانی مراکز تجاری به عنوان پشتیبان، کار حساب شدهای را میطلبد.
ما گروهی از محبوبترین و معروفترین برندهای غذایی را به تیم خود آورده و در قالب یک برند واحد شکل دادهایم. ما با هر مجتمعی که وارد قرارداد میشویم بر اساس نوع محصول ارائه شده در آن مرکز و به طور کلی نوع بازار هدف آن مجتمع تجاری، فضای فودکورتی را تعریف میکنیم و متناسب با آن برندها را وارد میکنیم و کلیه خدمات غذایی اعم از رستوران و فست فود و کافیشاپ را در دست
می گیریم.
برای احداث فضای فودکورتی نیاز به تاسیسات خاصی است و باید خیلی قبلتر از احداث فروشگاهها
در مورد آن فکر شود.
با این که در مراکز تجاری کشور فودکورتهای زیادی تعبیه شده است اما به نظر میرسد خیلی با استانداردهای جهانی فاصله دارند.
مشکل ما این است که در اوایل کار، سازندگان و مالکان شعارهای خوبی میدهند اما پس از چندی این شعارها به دست فراموشی سپرده میشوند.
پیشنهاد من این است که در همه مراکز تجاری در حال ساخت از این قبیل میزگردها برگزار شود تا بتوان علاوه بر بالا بردن بینش و دانش اداره مراکز تجاری، به راهکارهای مفید دست پیدا کرد.
سام سلیمی (ثناگستر)
ما بخشی را در مجتمعهای تجاری در دست میگیریم که زمان فراغتی را که خانوادهها پس از خرید خود دارند، پر میکند. ما مجتمعهای بولینگ را داریم که هم تفریحی هستند و هم ورزشی.
بولینگ یک ورزش خانوادگی و منحصر به فرد است، چون تنها ورزشی است که مجوز دارد به صورت مختلط و خانوادگی انجام شود.
در مجتمعهای تجاری همانطور که برای فودکورت فضایی پیش بینی میشود باید برای تفریح مردم هم برنامهریزی شود. سالن بولینگ در طبقه آخر و طبقات پایین تمام مجتمعهای تجاری موفق دنیا
به چشم میخورد، اما در ایران معمولا آخرین کاربری که بیکار مانده و به ذهنشان میرسد
سالن بولینگ است، در حالی که سالن بولینگ هم مثل دیگر کاربریها به تجهیزات و تاسیسات خاصی نیاز دارد.
باید بگویم سرمایه گذاری در ورزش بولینگ بسیار توجیه پذیرتر از برخی کاربریهای دیگر است چرا که بازگشت سرمایه با سرعت بیشتری انجام میشود.
هاشم مهرزاد (چرم درسا)
مشکل خردهفروشی همیشه در کشور وجود داشته است و ما درگیر آن هستیم. هر صاحب کسب و کاری که می خواهد وارد یک مجتمع تجاری شود خواستهها و استراتژیهایی برای حضور در آن مرکز دارد که باید در یک حد معمول برای همه برندها رعایت شود؛ مثلا چقدر در ساخت بنا خلاقیت به کار رفته است؟ چقدر آرامش مشتریان در نظر گرفته شده است؟ دسترسیها به آن مجتمع چگونه است؟
آنچه به حضور برندها در مراکز تجاری کمک میکند، نورپردازی مناسب مراکز خرید، داشتن پارکینگ، دسترسیهای مناسب و همه آنچه که در نهایت به آرامشخاطر مشتری و بازدیدکننده کمک میکند، است.
ثمین طلایی (پوشاک تیفی)
زمینه اصلی فعالیت ما برند پوشاک زنانه تیفی محصول لهستان است که در حال حاضر ۴ شعبه داریم. از ۳ سال پیش کار خود را با تیفی آغاز کردیم و به نوبه خود در این کار موفق هستیم ولی مشکلات بقیه مشکلات ما هم است.
سه سال پیش مرکز تجاری وجود نداشت که برای تیفی جایی داشته باشیم ولی امروز مراکز تجاری متعددی وجود دارند که میتوانند مکان خوبی برای برند ما باشند اما نحوه تعامل مرکز تجاری با
برند تیفی مناسب نبوده است.
متاسفانه تعدادی از کسانی که در ساخت و بهرهبرداری مراکز تجاری فعالیت دارند، دانش مدرن واگذاری و بهرهبرداری از مراکز تجاری را ندارند در حالی که کشور در حال گذار از این وضعیت است و کسانی در این راه موفق هستند که در مراکز تجاری خود استانداردهای روز دنیا را پیاده کنند. یکی از این استانداردها تشویق به حضور برندها در این مراکز است که با تعامل مالکان و برندها محقق
خواهد شد.
رضا فرشتهخو (گدار توسعه)
در جمعبندی صحبتهای گفته شده باید بگویم در مجتمعهای تجاری هدفگذاری بسیار مهم است. صاحبان مراکز تجاری آنقدر درگیر هستند که شاید نتوانند به این مسائل رسیدگی کنند، بنابراین نقش مشاوران در این مرحله پررنگ میشود. این مشاوران هستند که باید با قدرت چانهزنی، فرآیند ارتباط کارفرما و برند را تسهیل کنند.
در پایان مراسم و با حضور مدیران ارشد و سهامداران و اعضای هیاتمدیره مجتمع چندمنظوره مگاپارس، این پروژه عظیم و شاخص که لقب اولین گرینمال کشور را یدک می کشد به شکل مبسوط از نظر جانمایی جغرافیایی، معماری سبز در فضای شهری، معرفی پیمانکاران و شرکتهای مشاور و همکار، فلسفه برندینگ و نحوه فروش و بهرهبرداری از طریق ویدئو پروژکتور به حاضران در جلسه معرفی شد.
ماهنامه تجارت طلایی به عنوان اولین و تنها نشریه تخصصی مراکز تجاری و برندهای برتر در کشور ضمن تشکر از حضور صمیمانه و ارزشمند برندهایی که در این مراسم به اشاعه فرهنگ صحیح
بهرهبرداری از مراکز خرید با رویکرد برندینگ کمک کردند امید دارد بتواند با همراهی سایر برندها و کارفرمایان مراکز تجاری در سراسر کشور در مسیر ایجاد تعامل سازنده مابین برندها و مراکز تجاری و در زمینه ساخت و بهرهبرداری از مراکز تجاری، قدمی هر چند کوچک ولی موثر را به سهم خود بردارد.
تصاویر جلسه


